analyse

Eindhalte De Lijn in Vooruitgangstraat kan niet

© Google Maps
| Hier wil De Lijn een eindhalte inrichten, maar daarvoor werd geen aanvraag ingediend.

Omdat de overlast bij de overdekte bushaltes aan het Noordstation voor De Lijn te groot is, worden reizigers vanaf maandag afgezet aan het hoofdkantoor van BNP Paribas in de Vooruitgangstraat. Maar De Lijn deed voor die eindhalte geen aanvraag bij de wegbeheerder. Bovendien stellen zich ook praktische problemen: "Je kan reizigers toch niet eender waar laten op- en afstappen. Het is een kwestie van veiligheid."

De geïmproviseerde slaapplaatsen, de uitwerpselen en de afvalberg die transmigranten in het Noordstation achterlaten, schrikken busreizigers en -chauffeurs af. Om die reden stopt Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn er vanaf maandag niet meer. Reizigers van 29 lijnen moeten voortaan afstappen aan de Vooruitgangstraat, en opstappen aan het Rogierplein. Aan dat plein bestaat nu al een halte.

Geen aanvraag ingediend

Maar bij de terminus aan BNP Paribas in de Vooruitgangstraat wringt het schoentje, zo leert BRUZZ bij navraag. Om daar een halte te mogen installeren heeft De Lijn het akkoord nodig van de wegbeheerder. “Je kan de reizigers niet zomaar ergens laten op- en afstappen. Je moet de veiligheid van de reizigers garanderen”, legt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit uit. 

Zo'n toestemming moet verleend worden door het Gewest of de gemeente. Aangezien de Vooruitgangstraat een gewestweg is, moet de haltetoekenning komen van minister Pascal Smet (SP.A). Die heeft geen enkele aanvraag ontvangen, bevestigt zijn kabinetschef Mathias Dobbels aan onze redactie. En dus kan de Vooruitgangstraat niet ingericht worden als halte.

De Lijn laat weten dat de chauffeurs ook tussen twee ritten in op de Vooruitgangstraat zullen pauzeren, en niet langer in het Noordstation. “Ze kunnen zich op de centrale busbaan parkeren”, zegt een woordvoerder. Waar de bussen dan moeten rijden, is niet duidelijk. En aan de taxichauffeurs, die ook de busbaan gebruiken, werd niet gedacht.

Afstappen in veiligheid

Waar de reizigers moeten precies afstappen, is ook niet duidelijk. Als de bus stopt op de middenberm, worden busgebruikers gedropt op de autorijbaan. Indien chauffeurs halt houden op de autorijbaan, hebben reizigers amper plaats om uit te stappen. De straat wordt immers geflankeerd door parkeerplaatsen. “Hoe dat De Lijn het afstappen in alle veiligheid wil organiseren, is mij een grote vraag”, aldus Paemen.

“Het is een busbaan in twee richtingen met ernaast nog een rijstrook. Door de heraanleg van het Rogierplein is het een doodlopende straat geworden voor alle verkeer, uitgezonderd taxi’s. Er is dus geen doorstromingsprobleem”, verklaart De Lijn. “Daar mogen wel auto's rijden, in beide richtingen. Dat is vooral lokaal verkeer”, pareert Paemen stellig. (Lees verder onder de afbeelding)

De Lijn stopt niet meer aan Noordstation
© Google-BRUZZ
| De Lijn schrapt de halte onder het Noordstation zolang er geen beterschap is voor netheid en veiligheid.

Beheersovereenkomst Vlaanderen en Brussel

De eindhalte is niet de enige juridische hinderpaal. “Er is een principeakkoord tussen het Brussels en het Vlaams Gewest. Daar kan niet zomaar van afgeweken worden”, zegt Paemen. Bovendien is Brussel Mobiliteit helemaal niet op de hoogte gebracht van de ingrepen van De Lijn. “We zitten met heel veel vraagtekens en kunnen daar geen klaarheid over scheppen.”

Ook de Brusselse regering ergert zich aan het feit dat De Lijn de beheersovereenkomst zomaar met de voeten treedt. Daardoor is niet onderzocht wat de operationele impact van de verplaatsing van de begin- en eindhalte zal zijn. “Je zit daar vlakbij de kleine Ring met veel auto's, voetgangers steken er continu over. Als je de mensen laat opstappen, komt daar extra opstopping bij. Kan het Rogierplein dat aan?”, vraagt een regeringsbron zich af.

Politieke druk?

Brussel Mobiliteit werd officieel niet op de hoogte gebracht van de plannen van De Lijn. BRUZZ vroeg de vervoersmaatschappij of de impact op het verkeer onderzocht werd, maar ook dat antwoord bleef De Lijn ons schuldig. De politie heeft er ook geen zicht op: "We zullen de impact pas maandag kunnen vaststellen."

Intussen gaan er stemmen op dat De Lijn blufpoker speelt en vooral druk probeert uit te oefenen op het Brussels Gewest om de bouwvergunning voor een nieuwe terminal erdoor te duwen. "De zaak is on hold omdat het CCN-gebouw te koop staat, maar dat duurt verschrikkelijk lang. Wij willen duidelijkheid. De tijdelijke verplaatsing van de bushaltes heeft te maken met het acute probleem", reageert CEO Roger Kesteloot.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?