© Steve

Monowheels, elektrische skateboards, segways en hoverboards. Het ontbreekt de laatste jaren niet aan nieuwe vervoerssnufjes op batterijkracht. Maar het is vooral de elektrische step die aan een opmars bezig is. 

elektrische step
© KH
| E-stepper op het Flageyplein: 'Ik woon in laag Sint-Gillis en als ik de fiets neem sta ik in het zweet'.

U zag ze zeker al: heren en dames die plots langsflitsen op fietssnelheid, maar dan zonder ook maar een pink te bewegen, of zelfs maar een druppel te zweten. De elektrische step wordt steeds zichtbaarder in het straatbeeld.

Verschillende verkopers bevestigen dat. “Twee jaar geleden verkocht ik honderdvijftig steps per jaar, vandaag zijn dat er ruim driehonderd,” vertelt Serge Werdefroy van Twin Shop. “Vaak aan mensen die naar het werk rijden en niet bezweet willen aankomen. Maar ik heb ook klanten van 75 die er een kopen. Soms moet ik senioren die slecht ter been zijn zelfs overtuigen om er géén te kopen.”

Steps worden niet enkel voor woon-werkverkeer gebruikt. “Ik heb bijvoorbeeld klanten die bij de Europese instellingen werken in erg grote ruimtes, waar ze de step binnen gebruiken,” zegt Werdefroy. “En we hebben ook drugsdealers die er kopen. Dat is geen grap, neen. Als iemand twee modellen van elk 2.500 euro koopt met enkel kleine geldbriefjes, dan interpreteer ik dat toch zo. Die kunnen dan trouwens 80 per uur, terwijl een normaal model maximaal 25 haalt.”

Mobiliteit Step Xavier Tackoen BRUZZ ACTUA 1629

Ook internetverkoper bol.com noteert een stijging, “van 260 procent tegenover 2017”. Hoeveel steps dat in absolute aantallen zijn, wil de onlinewinkel niet kwijt, dat het er “honderden” zijn wel.
Zowel Twin Shop als bol.com ziet de elektrische step veel sneller groeien dan andere nieuwsoortige vervoersmiddelen. Een van de redenen daarvoor is het gebruiksgemak. Elektrisch steppen kan iedereen vrijwel meteen. “Terwijl je een monowheel bijvoorbeeld echt moet leren gebruiken,” zegt Werdefroy. “Vergelijk het gerust met leren fietsen.”

Mobiliteitsexpert Xavier Tackoen voorspelt dat dit nog maar het begin is van de opmars van de e-step, die in steden als Hongkong nog veel zichtbaarder is. Tackoen is zelf sinds een jaar een enthousiaste gebruiker. “Ik heb al minstens tien kennissen en vrienden overtuigd om er ook een te kopen.”

Tackoen vindt de e-step een echte revolutie. “Het is hét vervoersmiddel bij uitstek om te combineren met de trein, tram of een ander voertuig. Zo’n step is immers licht en neemt niet veel plaats in, waardoor het een ideale oplossing is voor de first en last mile. Tegelijk kan je er ook makkelijk vijf kilometer in de stad mee afleggen.”

Ook de prijs speelt een rol in het succes. Vanaf 400 euro heb je een ietwat solide e-step, een veel kleiner bedrag dan wat kopers van een elektrische fiets neertellen.

Zijn er dan geen nadelen? “Op kasseien is zo’n step met kleine wieltjes geen pretje,” vertelt een gebruiker die we staande houden op het Flageyplein. Expert Tackoen wijst erop dat het beleid het vervoersmiddel ook zal moeten integreren in zijn toekomstplannen. “Met een step raak je moeilijk op een trottoirrand van een paar centimeter, die voor een fiets geen probleem is. Wat goed is voor de step is goed voor de fiets, maar omgekeerd niet.”

Meer van ons mobiliteitsdossier lees je donderdag op BRUZZ.be of nu al in het magazine.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?