Elke Van den Brandt BRUZZ ACTUA 1676

| Elke Van den Brandt (Groen)

Extra fietspaden 'minstens tot eind van het jaar', Touring vreest problemen

EC
© BRUZZ
29/04/2020

De beloofde 40 kilometer aan extra fietspaden komen er ten laatste op 1 september en blijven 'minstens tot eind van het jaar', zo heeft minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) woensdag toegelicht. Maar bij mobiliteitsvereniging Touring en werkgeversorganisatie BECI klinkt kritiek op de eenzijdige beslissing zonder overleg. "Van zodra het normale verkeer hervat, komen er problemen."

De nieuwe fietspaden komen op meer dan twintig plaatsen in het hele gewest, voornamelijk op de grote invalswegen, de middenring en kleine ring. Voor veel plaatsen is het nog wachten op een concreet plan, maar volgens minister Van den Brandt zullen alle fietspaden ten laatste op 1 september klaar zijn. Dat zegt haar woordvoerder Pieterjan Desmet aan BRUZZ: “Onze bedoeling is om alle stappen af te werken tegen 1 september, omdat we verwachten dat het normale leven ten vroegste dan weer op gang zal komen.”

De minister zet nog geen precieze data op de start van de verschillende werven. “Er zijn momenteel minder aannemers en een aantal praktische bezwaren, maar we plannen de komende weken de technische uitwerking te bepalen”, aldus Desmet.

Keizer Karellaan

Voorlopig zijn de plannen niet in alle gemeenten even duidelijk. Zo is het in Ganshoren de bedoeling om fietsers in de Keizer Karellaan naar de busstrook op de middenberm te sturen. De bussen nemen dan aan weerszijden een rijvak van de auto’s in.

“Dat doen wij al in een aantal vakantieperiodes als er werken aan de Leopold II-tunnel zijn”, zegt schepen van Mobiliteit Magali Cornelissen (LB – Liste Bourgmestre). “Als dat de compensatie is, noem ik dat geen extra fietspad. Het zal ook niet volstaan, van zodra de normale circulatie weer op gang komt. We hebben momenteel nog geen plannen gezien.”

Cornelissen zegt voorstander te zijn van een herinrichting van de Keizer Karellaan, maar dan met oog voor alle vervoersmodi. Ook het openbaar vervoer. “Voor het eerst in jaren horen mensen dat ze het openbaar vervoer moeten laten voor wie het echt nodig heeft. Misschien zullen de pendelaars uit de rand, zoals Dilbeek, Zellik of Wemmel, de fietsstrook wel kunnen gebruiken, maar de Keizer Karellaan is de meest gevraagde invalsweg voor wie uit Gent, Brugge of Oostende naar Brussel komt. Die mensen kunnen we moeilijk vragen om de fiets te nemen.”

'De beslissing is genomen zonder overleg en zonder impactmeting'

Danny Smagghe, woordvoerder Touring

De gemeente Ganshoren hoopt daarom op een integraal mobiliteitsplan, met een overstapparking in Groot-Bijgaarden of aan de Basiliek van Koekelberg.

Eenzelfde kritiek komt er van Touring, de pechverhelpingsorganisatie voor automobilisten. "Wij vrezen dat er problemen zullen ontstaan eens het verkeer weer volop op dreef komt", zegt woordvoerder Danny Smagghe.

'Geen overleg'

Touring hekelt vooral de manier waarop de beslissing tot stand is gekomen. "Wij kunnen de maatregelen volgen, zolang ze voorlopig zijn. Wat wij niet graag horen, is dat dat gebeurt zonder overleg en zonder dat er een impactstudie of evaluatie aan verbonden is", zegt Smagghe. Hij wijst erop dat de vele fietsers die momenteel in Brussel rijden, niet allemaal pendelaars zijn. Het huidige verkeer kan dus niet zomaar worden doorgetrokken tot het najaar.

Ook de Brusselse ondernemingen betreuren dat minister Van den Brandt de extra fietspaden wil inrichten zonder voorafgaand overleg. "Het is opmerkelijk dat de gezondheidscrisis voor sommigen het voorwendsel is om unilaterale initiatieven te nemen, waardoor het belang van overleg en gecoördineerde actie wordt ontkend", klinkt het in een open brief van BECI.

Tijdelijk

Bij Touring is men in het bijzonder bezorgd over de herinrichting van de Wetstraat. Daar zal de meest linkse rijstrook in de rijrichting plaatsmaken voor een afgescheiden fietspad. De huidige fietspaden, die aan weerszijden op het voetpad liggen, maken dan ruimte voor voetgangers. De herinrichting vraagt een aantal maanden tijd omdat er behalve een streep rode straatverf ook nieuwe verkeerslichten nodig zijn. Ze is bovendien permanent, ook al is er volgens Touring geen degelijke impactstudie geweest.

Op andere grote invalswegen komt er een tijdelijke fietsstrook, afgescheiden met betonblokken. Dat is onder meer zo op de Louizalaan, de Lambermontlaan, de Reyerslaan, de Tervurenlaan en de Bergensesteenweg. “Die fietspaden blijven liggen tijdens de hele post-coronaperiode”, zegt woordvoerder Desmet van minister Van den Brandt. “Het is moeilijk om in te schatten hoe lang die periode zal duren, al zal het normale leven vermoedelijk pas helemaal terug op gang komen vanaf mensen gevaccineerd zullen worden.”

Bij gebrek aan concrete datum zegt de minister deze tijdelijke fietspaden “ten minste tot het einde van het jaar” te behouden.

Groene vreugde

De gemeenten met mobiliteitsschepenen van de groene familie zijn wel verheugd met de plannen. In Anderlecht noemt schepen Susanne Müller-Hübsch (Ecolo-Groen) het “super” dat het huidige hobbelparcours tussen het Rad en Ceria een volwaardig fietspad wordt. Ook langs de Fernand Demetskaai zal een van de twee autorijstroken afgescheiden worden als fietsstrook.

In Schaarbeek verwelkomt mobiliteitsschepen Adelheid Byttebier (Ecolo-Groen) de extra ruimte op de Lambertmontlaan. “Wij hadden in het college al besproken om daar een rijstrook vrij te maken, dus we zijn blij dat die plannen door het gewest zijn meegenomen.” Het nieuwe fietspad zal daar een parkeerstrook langs de kant van de gemeentelijke bibliotheek (staduitwaarts, red.) inpalmen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , exitstrategie coronacrisis , afgescheiden fietspaden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni