Fietsbrigade van de lokale Brusselse politie
© PhotoNews | Fietsbrigade van de lokale Brusselse politie.

Fietsbrigade bekeurt veel vaker het hinderen van openbaar vervoer

KH
© BRUZZ
30/01/2019

De fietsbrigade in het centrum schreef afgelopen jaar veel meer boetes uit voor het hinderen van het openbaar vervoer. Er waren ruim 23.000 boetes, tegenover 14.500 het jaar ervoor.

De fietsbrigade die in het Brusselse centrum actief is, schreef vorig jaar 39.099 bekeuringen uit. Dat zijn er iets minder dan in 2017, toen de bikers nog 40.100 keer het boekje bovenhaalden.

Binnen de cijfers is er wel een verschuiving. Zo steeg het aantal boetes voor het hinderen van het openbaar vervoer fors: van 14.487 in 2017 naar 23.163 vorig jaar. Het gaat dan bijvoorbeeld over auto’s die een busbaan gebruiken of een kruispunt blokkeren waar het openbaar vervoer moet passeren.

Het aantal bekeuringen in de voetgangerszone – vooral voor wagens die er niets te zoeken hebben - daalde dan weer beduidend, van 17.140 naar 9.732.

Ook het aantal boetes voor het parkeren of stilstaan op fietspaden daalde gevoelig: van 4.718 tot 2.754. (Lees verder onder de afbeelding)

Dat er meer beboet wordt voor hinder van het openbaar vervoer is geen toeval, zegt hoofdinspecteur David Stevens van de fietsbrigade. “We hebben samengezeten met de MIVB om te kijken waar de belangrijkste pijnpunten zitten en daar dan volop gecontroleerd. En dat zie je nu in de statistieken.”

De volgende jaren zit er wellicht geen stijging meer in voor die categorie van bekeuringen, denkt Stevens. “We moeten nu al hard zoeken om nog plekken te vinden waar het openbaar vervoer regelmatig wordt gehinderd.”

'In de Stalingradlaan is de pakkans voor dubbelparkeerders 's avonds nog niet groot genoeg'

David Stevens van de Brusselse fietsbrigade

Het kleinere aantal boetes in de voetgangerszone hangt voor Steven samen met een pakket van maatregelen: “We plaatsten bloembakken, zijn er heel zichbaar aanwezig en dat nu ook ’s avonds.”

Stevens is ook blij met de daling van de bekeuring voor auto’s op fietspaden. “Steeds meer mensen weten dat de pakkans groot is.” En wat dan met de Stalingradlaan, waar ’s avonds laat vaak op het fietspad geparkeerd wordt? “Na 20 uur is de pakkans er inderdaad veel kleiner en dat weten mensen. Daar moeten we nog iets aan doen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, fietsbrigade

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni