Fietsen aan Madou nog geen evidentie ondanks heraanleg

© Google Maps
| Wie van de Leuvensesteenweg naar de Congresstraat wil fietsen, moet vier verkeerslichten passeren.

Aan Madou is een nieuw fietspad aangelegd, maar oversteken op het drukke kruispunt is voor fietsers allesbehalve ideaal. “Dit is de voorlopige situatie, de overkant van de weg wordt later aangepast,” klinkt het bij Brussel Mobiliteit.

De hele Kleine Ring omzomen met fietspaden, dat was het plan van voormalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A/one.brussels). Zijn opvolgster Elke Van den Brandt (Groen) zal die werken wellicht voortzetten, nu de nieuwe regering het Good Move-plan herbevestigd heeft. Maar ook waar er al fietspad ligt, blijven er losse eindjes wringen.

Zoals aan het Madoukruispunt, waar je aan de ene kant in twee richtingen kan fietsen, maar minder vlot kan oversteken. Een fietser die van de Leuvensesteenweg naar de schuin tegenovergelegen Congresstraat wil, moet bijvoorbeeld vier verkeerslichten passeren. Bij de twee laatste oversteekplaatsen (parallel met de Kleine Ring) ligt er enkel zebrapad.

“Die situatie is maar tijdelijk,” zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit aan BRUZZ. “De andere kant van de Kleine Ring moet immers nog heraangelegd worden, met oog op befietsbaarheid. Daar zijn plannen voor, en we gaan ervan uit dat de nieuwe regering daarmee verder gaat. Een timing kunnen we nog niet geven.”

190723 Kaart Madou
© OpenStreetMap
| Het Madou-kruispunt met fietsoversteken van Leuvensesteenweg richting Congresstraat, en aan de Scailquinstraat.

Dode hoek

Dan is er nog een ander euvel aan de Scailquinstraat, ook aan Madou. Daar zorgen de verkeerslichten voor verwarrende situaties. Auto’s die vanop de Kleine Ring rechts afslaan naar de Scailquinstraat en overstekende fietsers en voetgangers hebben tegelijkertijd groen licht.

Meestal wachten de voertuigen tot de eerste lading voetgangers en fietsers is overgestoken alvorens af te slaan. De angel zit ‘m echter in de fietsers die later toekomen en oversteken, in twee richtingen. Voor de chauffeurs zijn fietsers die van rechts komen aanrijden niet altijd zichtbaar door hun dode hoek. Het zorgt soms voor bruuske maneuvers op de oversteekplaats, doordat auto’s afslaan net terwijl er een fietser wil oversteken.

Oranje knipperlicht

Aan die situatie valt helaas weinig te veranderen, zegt Paemen. “We wisten al op voorhand dat dat een probleem zou zijn. We hebben dat proberen op te vangen door een oranje knipperlicht te plaatsen voor afslaande auto’s, dat hen waarschuwt voor overstekende voetgangers en fietsers.”

Apart groen licht geven voor fietsers en auto’s zou niet wenselijk zijn, klink het nog. “Dan zijn de groenfases veel te kort. Op de Kleine Ring geeft dat problemen met grote voertuigen die rechts moeten afslaan, omdat die breder zijn dan de rijstrook. Als die te lang moeten wachten, blokkeren ze de linkerrijstrook voor doorgaand verkeer op de Kleine Ring.”

De weg breder maken, was evenmin een optie. “Dat kan niet zomaar omdat je rechts een plein en gebouwen hebt, en links een tunnel. We hebben gekozen voor een breed fietspad in plaats van bredere rijstroken,” aldus Paemen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?