Fietsenverkopers beleven hoogdagen

© Saskia Vanderstichele
| Velofixer bevindt zich op de Anspachlaan, in de voetgangerszone.

Ook de fietsenwinkels zijn sinds 11 mei weer geopend. Verkopers hebben de voorraden nog niet aangevuld, of de fietsen zijn alweer uitverkocht. "Het is ongelooflijk druk, er staat constant een rij van twintig personen voor de winkel. We hebben de afgelopen weken drie personen extra aangeworven," klinkt het bijvoorbeeld bij fietsenwinkel Morning Cycles.

Lange rijen voor de Brusselse fietsenwinkels. Mensen wachten geduldig tot ze ergens een fiets kunnen kopen. Zijn ze eenmaal binnen, dan kopen ze hun fiets direct. "Ze kopen bij ons in 30 minuten een elektrische fiets van 2.000 euro," zegt Jean-Philippe Gerkens, eigenaar van fietsenwinkel Morning Cycles nabij Schuman, aan BRUZZ. "Ze weten dat ze niet mogen aarzelen, want ze hebben de rij achter zich gezien."

Ook bij Velofixer vliegen de fietsen als warme broodjes over de toonbank. "We hebben twintig exemplaren per dag verkocht de afgelopen week. Dat zijn er in normale tijden vier. Op zaterdag waren het er zelfs nog meer. Iedereen die binnenkwam, ging naar buiten met een fiets," zegt Amor Mistiaen van Velofixer. Aan sommige klanten moest hij zelfs vragen om later terug te komen omdat hij de fiets nog in elkaar moest zetten.

Bij Cyclo start de verkoop van tweedehandsfietsen pas volgende week. Maar nu al ontvangt de sociale economieonderneming, met verschilllende Brusselse filialen, heel wat aanvragen. Ook op hun website zijn fietsen het meest gezochte onderwerp. "Ik denk dat ze heel snel de deur zullen uitgaan," zegt communicatieverantwoordelijke Caroline De Munck.

Bij de Decathlon in Anderlecht, die een groot deel van zijn inkomsten haalt uit fietsen en andere vormen van mobiliteit, vindt er sinds 11 mei ook een stormloop op fietsen plaats, schrijft L'Echo.

"Het is een trend die al is waargenomen in andere landen waar de maatrelegen werden versoepeld, dus we zagen het aankomen en hebben onze teams en voorraden versterkt," zegt Jonathan Yernault, de manager van de winkel.

Nieuwe fietspaden

Is er een inhaaleffect op de verkoop die niet in maart of april kon worden gerealiseerd, of zijn klanten van plan om in de toekomst de files te vermijden? "Dat is moeilijk in te schatten," zegt manager Nicolas De Keghel van Au Guidon Vert, een winkel gespecialiseerd in bakfietsen.

Gerkens ziet de nieuwe fietspaden wel degelijk als een mogelijke verklaring. "De mensen hebben een autoloos Brussel gezien. Wellicht heeft hen dat doen inzien dat het mogelijk is om gezonder te leven door hun mobiliteitsmodus te veranderen."

Volgens Mistiaen zijn veel mensen zich ook al aan het voorbereiden op de zomervakantie. "Er zal waarschijnlijk geen vakantie in het buitenland inzitten, waardoor de mensen geld overhouden," zegt hij. Dat geld investeren ze volgens hem in een fiets, die ze ook in de vakantie kunnen gebruiken.

Wat ook meespeelt, is dat mensen het openbaar vervoer zo lang mogelijk willen vermijden. Dat is althans wat het personeel bij Decathlon van de klanten heeft opgevangen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?