Fietsongevallen worden zelden aangegeven

© Peter Dhondt-BRUZZ
| Huisvuilophaling op dinsdagochtend langs de kleine ring aan de Poincarélaan: vuilniszakken op en langs het fietspad.

In Brussel wordt te weinig melding gemaakt van fietsongevallen, vindt David Weytsman van MR. Het officiële ongevallencijfer zou vertekend zijn door het feit dat te weinig fietsers aangeven dat ze een ongeval hebben gehad, ook al was een tweede fietser of automobilist betrokken, schrijft La Dernière Heure.

VZW Gracq kaartte al eerder aan dat er te weinig wettelijke hulpmiddelen zijn voor fietsers om een ongeval aan te geven waarbij enkel zij betrokken zijn. Nochtans wordt zo'n ongeval al te vaak veroorzaakt door een extern probleem zoals een slecht wegdek, of een automobilist die verzaakt voorrang te geven aan de fietser.

"Vaak zijn dat kleine ongevallen, maar toch is het belangrijk om die aan te geven, want anders kan de oorzaak niet worden aangepakt", zegt Florine Cuignet van Gracq. "Er is niet zelden sprake van een vluchtmisdrijf, maar zelfs dan kan de fietser geen klacht indienen bij de politie."

'Erg onrustwekkend'

Afgelopen dinsdag ondervroeg David Weytsman van MR de Brussels minister van Mobiliteit Elke van den Brandt over de kwestie. "In 2019 is het aantal gewonde fietsers met een uitzonderlijke 47% procent gestegen in het eerste kwartaal - van 125 naar 184 gevallen. Tijdens de komende 9 maanden bleef er een stijging van 19% zichtbaar in het Brussels Gewest. Brussel slaat een triest figuur: nationaal steeg het aantal fietsongevallen jammer genoeg ook, maar wel maar 3.5%. VIAS erkent dat dit cijfer, dat op zich al erg onrustwekkend is, waarschijnlijk sterk onder het reële aantal ongevallen ligt."

De minister erkent het probleem, en voegt nog toe dat ook voetgangers en passagiers van 'nieuwe' voertuigen te lijden hebben onder een lage meldingsgraad. "Dat probleem kan liggen aan een probleem bij de aanmeldingsformulieren, of aan de registratie ervan."

Ze herinnert aan het bestaan van de 'Fix my Street'-applicatie, waarmee je gevaarlijke verkeerssituaties kan signaleren, en het 'Ping if you care'-onderzoek, waarbij 1000 fietsers werden gemonitord die knelpunten in het Brusselse verkeer moesten opmerken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?