Voor haar antwoord verwijst de minister naar een net gepubliceerde studie van fietsbevorderingsorganisatie ProVelo uit 2019 over vrouwelijke fietsers in Brussel. Die kwam er om drie redenen. Ten eerste bleek uit de tellingen vorig jaar dat 64 procent van de Brusselse fietsers mannen zijn, tegenover slechts 36 procent vrouwen. Dat cijfer lag in de jaren rond de eeuwwisseling maar op 25 procent, en tien jaar geleden rond de 30 procent. De kloof verkleint dus elk jaar, maar is er nog altijd wel degelijk.
Ten tweede blijken de risico's van het verkeer vaker vrouwen dan mannen tegen te houden om op de fiets te springen. Ten slotte merkte Pro Velo dat er een verschil is tussen de fietsroutes die vrouwen kiezen en de routes die mannen volgen. Vrouwen kiezen meer voor lokale wegen, omdat ze zo het verkeer zo veel mogelijk kunnen vermijden.
Nochtans blijkt uit internationale studies dat vooral vrouwen er baat bij zouden hebben als gezinnen meer aan het fietsen slaan. Zij staan nog altijd vaker in voor het brengen en ophalen van kinderen en ouderen, en zouden dus meer vrije tijd overhouden als die zich indien mogelijk zelf kunnen verplaatsen. Bovendien blijkt uit cijfers in fietssteden als Amsterdam en Kopenhagen dat hoe meer mensen aan het fietsen slaan, hoe meer vrouwen ook overtuigd raken om hetzelfde te doen.
Fietsopleidingen
Het Gewest investeert in fietsopleidingen bij ProVelo en Gracq en lokale acties zoals de ‘Kidical Mass’, een fietstour voor kinderen in Molenbeek en Schaarbeek. In 2019 waren 95 procent van de deelnemers van de Pro Velo-fietsopleiding ViaVelo vrouwen. Tijdens de campagne #TourEnsemble in 2019 stortte het Gewest voor elke deelnemer 1 euro aan een project dat jonge moeders in het zadel helpt.
Daaraan, kondigt Van den Brandt nu aan, wordt een vervolg op de langere termijn gebreid onder de vlag van het relanceplan. Het Gewest zet een vorm van sociale fietsleasing op. Mensen in kansarmoede en andere kwetsbare groepen zullen een rijwiel ter beschikking kunnen krijgen, en krijgen ook een fietsinitiatie. "De precieze voorwaarden worden nog verder uitgewerkt", laat haar woordvoerder Pieterjan Desmet weten. Het project zal nog voor het einde van het jaar van start gaan.
Tot slot meldt Van den Brandt dat Brussel Mobiliteit er in al zijn communicatie en promotie naar streeft om een divers publiek op de fiets voor te stellen, om het klassieke beeld van een jonge sportieve man op twee wielen bij te schaven.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.