| Georges Gilkinet (Ecolo), de federale minister van Mobiliteit.

Gilkinet kondigt discreet meldsysteem aan bij onveilige situaties op de trein

© Belga
09/02/2022

Er komt een discreet meldingssysteem voor wie zich op de trein onveilig voelt, maar niet in staat is te bellen. Dat heeft minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) dinsdag in de Kamer verklaard, waar hij aan de tand werd gevoeld over een recent incident waarbij een studente op een avondlijke trein tussen Diest en Brussel door verschillende dronken mannen werd lastiggevallen. Het systeem zou binnen een jaar actief moeten zijn.

Het waren Frank Troosters (Vlaams Belang) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) die bij de minister polsten naar zijn plannen om dergelijke incidenten tegen te gaan. Gilkinet veroordeelde elke vorm van agressie, intimidatie of lastigvallen van reizigers, treinpersoneel of Securail-medewerkers.

"Net als comfort, stiptheid en frequentie, is veiligheid cruciaal voor elke reiziger en elke spoorwegwerknemer. Ik volg dit dan ook aandachtig op en in voortdurend overleg met NMBS om goede antwoorden te vinden op onaanvaardbaar gedrag", aldus Gilkinet.

Vandenbroucke vroeg heel concreet naar de mogelijkheid om zaken te melden via sms of WhatsApp. Sinds vorig jaar is dat in Nederland mogelijk.

Om te bekijken hoe noodoproepen te beantwoorden in onveilige of gevaarlijke situaties waarbij het moeilijk is om te bellen, onderzoekt de NMBS momenteel de best practices in het buitenland.

Er werd ook gestart met een proces om het digitale call management platform te vervangen door het Security Operations Center van NMBS. In de toekomst moet dit platform ook noodoproepen kunnen ontvangen via SMS en WhatsApp-berichten.

Deze functionaliteit wordt prioritair ontwikkeld en kan over een jaar worden ingevoerd. "De principiële beslissing is genomen", bevestigde Gilkinet.

Structurele oplossingen

Intussen zal de NMBS alvast noodnummer 0800/30230 nog vaker en nog zichtbaarder tonen, ook op de treinen. Het nummer is de klok rond bereikbaar.

Daarnaast wordt gewerkt aan structurele oplossingen. Het gaat om de hervorming van de rondzendbrief rond de organisatie van de spoorwegpolitie, de reorganisatie van Securail met aanwervingen van nieuwe agenten, preventiecampagnes, betere registratie en follow-up van klachten.

Ook de digitalisering van veiligheidstools staat op de agenda. De NMBS blijft voorts inzetten op de rol van de treinbegeleider, extra patrouilles van Securail op bepaalde (vroege en late) treinen en camera's bij nieuwe treinen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni