20180108 Tram MIVB openbaar vervoer mobiliteit 1380 919px

| "Met meer investeringen in het openbaar vervoer zouden chauffeurs minder gestresst zijn," denkt student Steven Grumiau.

Hoe een pak friet een student aan het denken zette over openbaar vervoer

Sara De Sloover
© BRUZZ
02/02/2018

Brusselse bus- en tramchauffeurs zijn overwerkt en daardoor vaak prikkelbaar, vindt student Steven Grumiau. Na een aanvaring met een chauffeur over een frietgeur pleit hij voor extra personeel op bus, tram en metro. “En denk ook na over meer vormen van alternatief openbaar vervoer, systemen zoals Collecto.”

OPINIE Steven grumiau BRUZZ ACTUA 1601

Student Steven Grumiau.

Student Steven Grumiau (21) en zijn vriendin Laura hadden twee weken geleden op een winterse avond zin in een lekkere hap. Niet zomaar eender welke snack, maar de frietjes van een bekende frituur in Watermaal-Bosvoorde. Grumiau trok eropuit.

“Om terug naar huis te keren nam ik bus 95 richting Beurs. Het was kwart voor tien en we zaten maar met zijn drieën in de bus,” vertelt de student journalistiek. “Na enkele haltes stopte de chauffeur de bus en vroeg hij wie er frieten had gekocht. Ik moest uitstappen omdat de geur van mijn dubbel ingepakte friet te veel hinderde.”

“Ik heb het bij thuiskomst opgezocht: in artikel 1.18 van het MIVB-reglement staat dat het verboden is om in het bezit te zijn of gebruik te maken van gevaarlijke voorwerpen of pakketten die, wegens hun omvang, aard of reuk, anderen kunnen kwetsen of aan gevaar blootstellen; bevuilen, hinderen of ongemak berokkenen.”

“Baseren we ons voor deze regel op het reukvermogen van de chauffeur of vooral op zijn prikkelbaarheid? Is het te veel gevraagd van buschauffeurs om een beetje verdraagzaam te zijn voor mensen die een snack vervoeren?”

Het voorval zette Grumiau aan het denken over het openbaar vervoer. “Ik ben veel met ecologie bezig en heb opzettelijk voor een kleine afstand de bus genomen, in plaats van de auto. Al duurt het daardoor soms langer vooraleer ik ter plaatse ben. Ik heb veel klasgenoten van buiten Brussel en die staan later op dan ik.

Met de trein zijn ze sneller in het centrum van Brussel dan ik vanuit Watermaal-Bosvoorde. Ook om naar de frituur te gaan, had ik de wagen kunnen nemen. Of eten bestellen bij Deliveroo, zoals de meeste van mijn vrienden doen. Maar ik wil geen geld besteden aan een bedrijf dat zijn medewerkers uitbuit.”

20180125 OPINIE MIVB BRUZZ ACTUA 1601

Toch wil Grumiau zijn pijlen niet richten op de buschauffeur die hem de bus uitzette. Die had waarschijnlijk een lange dag achter de rug, vermoedt hij.

“Zij hebben een vermoeiende en drukke job. In de spits staat mijn bus telkens een uur in de file. Daardoor ligt die chauffeur voortdurend achter op schema. Prettig is dat niet. Tegelijk zie je ook heel veel mensen in de bus eten en drinken, of er afval achterlaten.”

“Met meer investeringen in het openbaar vervoer zouden chauffeurs minder gestrest zijn. Een systeem zoals dat in Amsterdam, waarbij één iemand rijdt en één iemand kaartjes verkoopt en controleert, lijkt mij beter. Dat zal het werk voor de chauffeurs verlichten.”

Grumiau pleit ook voor meer innovatieve vormen van openbaar vervoer. “Collecto is daar een goed voorbeeld van, dat gebruik ik geregeld. Die deeltaxi’s ‘s nachts zijn een vorm van alternatief collectief vervoer, waarbij de overheid financieel tussenbeide komt in de prijs. Zo biedt ze een goed antwoord op Uber. Er zouden meer zulke initiatieven moeten zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Samenleving, MIVB, stress, openbaar vervoer

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni