Hoe verkeerschaos na een optreden vermijden? 'Metallica gaf plectrums weg aan fietsers'

photonews_10650312-022.jpg
© Photonews
| Coldplay tijdens een optreden in het Koning Boudewijnstadion in 2017
© Photonews
| Coldplay tijdens een optreden in het Koning Boudewijnstadion in 2017

Fans die vorige week na het concert van Ed Sheeran met de auto naar huis wilden, moesten tot twee uur aanschuiven op parking C. Volgende vrijdag wordt er opnieuw veel volk verwacht op het Heizelplateau met vier optredens op rij van Coldplay, al hoeft de uittocht niet even moeizaam te verlopen. “We zetten zoveel mogelijk in op spreiding en belonen fietsers met een kleinigheid.”

Vorige week vrijdag en zaterdag stond Ed Sheeran in een vol Koning Boudewijnstadion. Vooral na zijn eerste optreden bleek de uittocht van duizenden concertgangers bijzonder moeilijk te verlopen, tenminste voor wie met de auto was gekomen. Parking C, goed voor tienduizend parkeerplaatsen, stond zo goed als helemaal vol.

“Dat hebben we niet meer gezien sinds het optreden van U2 in 2010. We waren verrast door het aantal auto’s,” zegt Xavier Wilkin van concertpromotor FKP Scorpio Belgium aan La Dernière Heure. “De parking worstelt met een bottleneck. In de jaren zeventig bestond dat probleem niet, want er waren toen minder auto’s. De wereld is veranderd, maar de parking niet. Die moet anders worden ingericht om de autostromen beter te beheren.”

Toch is de concertpromotor ervan overtuigd dat het Koning Boudewijnstadion een geschikte locatie is voor concerten. Dat vindt ook Scelta Mobility, het bureau dat het mobiliteitsplan voor de concerten van Coldplay volgende week heeft opgesteld. “Het is absoluut een goede concertlocatie. Er is een metroverbinding, er rijden verschillende trams en laat ons niet vergeten dat er ook een vlotte autoverbinding is,” zegt expert bij Scelta Mobility Frederick Vervaeke. “Bovendien is Brussel centraal gelegen.”

‘Openbaar vervoer niet zaligmakend’

Naar aanleiding van de parkeerellende na het concert van Ed Sheeran en met het oog op de vier optredens van Coldplay heeft de burgemeester van de Stad Brussel Philippe Close (PS) een rapport van de politie opgevraagd. Beheerder van de parking Brussels Expo zou tijdens Coldplay meer personeel inzetten, “zodat voetgangers niet in de weg zouden lopen van auto’s,” aldus Closes woordvoerster Carole Poncin. Maar dat fans tot twee uur moeten aanschuiven na een optreden, hoeft niet te verbazen. “Oorspronkelijk was die parking bedoeld voor beurzen,” aldus de woordvoerster.

“De oorsprong van het probleem is dat je met een heel geconcentreerde in- en uitstroom zit bij grote evenementen als concerten. Het is niet vergelijkbaar met een beurs. Na een concert vertrekt iedereen massaal om op hetzelfde moment naar huis te gaan,” gaat Vervaeke verder.

“Wat wij proberen te doen is zoveel mogelijk inzetten op een spreiding over verschillende transportmodi. “Als mensen met de fiets of het openbaar vervoer komen betekent dat minder auto’s op de baan en de parking. Weliswaar is het openbaar vervoer niet zaligmakend, want ook daar zit je met een beperkte capaciteit. Daarom spreiden we zoveel mogelijk.”

Fietsers lokken met cadeautjes

Bij de concerten van Ed Sheeran was Scelta Mobility geen betrokken partij, maar het mobiliteitsbureau was wel verantwoordelijk tijdens het optreden van de Stones eerder deze maand. “Toen waren er geen problemen,” aldus Vervaeke. “Er waren die avond een duizendtal fietsers en we hadden ook privébussen gefaciliteerd. Dat zijn manieren waarop we mensen voor een groot deel uit de wagen kunnen krijgen.”

Scelta Mobility verwijst ook trots naar het optreden van Metallica in 2019. Toen riep frontman James Hetfield fans op om met de fiets naar de Heizel te komen met overvolle fietsenstallingen als resultaat. Een cadeautje voor de eerste duizend fietsers moest twijfelende metalheads over de streep trekken. “Dat was toen een Metallica-plectrum met Manneken Pis op, speciaal gemaakt voor dat optreden,” herinnert Vervaeke zich nog.

“Ook voor de Rolling Stones waren er gadgets voor fietsers. Het zijn kleine zaken die er wel voor kunnen zorgen dat mensen met de fiets komen. Voor Metallica waren een tweeduizendtal mensen met de fiets gekomen. Met Coldplay gaan we dat proberen te evenaren.” Ook de Coldplay-fans die volgende week met de fiets naar het Koning Boudewijnstadion trekken mogen een kleinigheid verwachten. De twee bewaakte fietsparkings met lockers zijn gratis.

Privébus of nachttrein

Wie toch met de auto wil komen, kan naast parking C terecht op een tweede parking. “Die zetten we duurder in de markt, net om mensen richting de fiets en het openbaar vervoer te duwen,” aldus Vervaeke nog. Concertpromotor Live Nation raadt autobestuurders aan om gebruik te maken van de transitparkings aan de rand van Brussel. Concertgangers kunnen immers gratis met het openbaar vervoer binnen Brussel dankzij de Event Pass.

Voor en na de concerten zal de MIVB haar net versterken, onder meer op metrolijn 5. Daarnaast werkt Live Nation samen met de NMBS. Die zet nachttreinen in die vanuit Brussel-Zuid richting Oostende, Roeselare, Lokeren, Mol, Tongeren en Welkenraedt rijden. Heen- en terugtickets kosten tien euro.

Tenslotte zet Live Nation ook privébussen in. Die verbinden het Koning Boudewijnstadion met een twintigtal steden en gemeenten in heel het land, van Ieper tot Beringen. Hier kost een heen- en terugticket vijftien euro. Het zijn allemaal alternatieven die bewust minder kosten dan de twintig of vijfentwintig euro voor een parkeerplaats.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?