Reizigers in het Zuidstation.

| Reizigers in het Zuidstation.

‘HST-hub in Schaarbeek? Werk eerst het Zuidstation af’

LV
© BRUZZ
08/05/2019

TreinTramBus-voorzitter Stefan Steynen noemt het idee om een nieuw internationaal station te bouwen in Schaarbeek “megalomaan”. Het zou veel goedkoper zijn om een extra HST-stop in te lassen in het Noordstation of op Brussels Airport.

In een opiniestuk voor De Standaard rakelt voormalig spoorbaas Marc Descheemaecker, tegenwoordig lijstduwer voor de Europese lijst van N-VA en voorzitter van Brussels Airport en De Lijn, een oud plan op om een nieuw internationaal treinknooppunt te bouwen in Schaarbeek.

“Het is een megalomaan idee dat 20 jaar geleden al eens op tafel lag”, reageert Stefan Steynen, voorzitter van reizigersorganisatie TreinTramBus. “De vraag is wie dit gaat betalen met de besparingen die de NMBS de voorbije jaren kreeg opgelegd. Het zou logischer zijn om eerst te kijken naar wat we kunnen verbeteren aan de bestaande stations. Werk bijvoorbeeld eerst het Zuidstation af.“

Volgens Descheemaecker heeft België destijds een historische vergissing begaan door de HST-terminal te bouwen aan Brussel-Zuid, maar daar is Steynen het niet mee eens.

“Het Zuidstation is een belangrijk knooppunt van het openbaar vervoer, goed bereikbaar vanuit het hele land en met een goede aansluiting op het stedelijk vervoer. Het ligt bovendien vlakbij het stadscentrum. Een nieuw station in Schaarbeek zou veel slechter bereikbaar zijn. In Frankrijk heeft men enkele TGV-stations buiten de steden gebouwd, maar de tijd die reizigers winnen in de trein verliezen ze dan opnieuw in het voor- of natransport. Descheemaecker verwijst naar de Ring, maar we willen mensen toch niet via een verzadigd autosysteem naar het station laten komen?”

Noordstation

Dat reizigers via een rolband naar het Noordstation zouden kunnen, is volgens Steynen niet realistisch. “Dat zou kunnen als het over een paar honderd meter ging, maar de afstand met het bestaande station in Schaarbeek is meer dan 2 kilometer en vermoedelijk zou een nieuw station nog verder komen op het rangeerterrein Schaarbeek-Vorming.”

In de plaats van een compleet nieuw station te bouwen, zou de NMBS beter nadenken over een bijkomende HST-stop in een bestaand knooppunt, besluit Steynen. “In tegenstelling tot de Thalys stopt de ICE (Duitse hogesnelheidstrein, red.) vandaag ook in Brussel-Noord, wat tijdswinst oplevert voor reizigers uit het noorden van het land. Of je zou HST’s kunnen laten stoppen in de luchthaven. Vandaag zijn daar maar drie sporen, maar het station is zo gebouwd dat het makkelijk kan worden uitgebreid. Dat zou nog altijd veel goedkoper zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni