'Laat internationale treinen stoppen in Schaarbeek'

Het historische stationsgebouw in Schaarbeek. Descheemaecker pleit ervoor om het station uit te bouwen tot internationaal knooppunt.
Updated: 08-05-2019 - 10:57

N-VA-politicus en luchthaventopman Marc Descheemaeker vindt het station van Schaarbeek de ideale locatie voor een internationaal treinstation. "De keuze voor Brussel-Zuid was een vergissing."

De wens om korteafstandsvluchten te vervangen door treinritten klinkt steeds luider. Ook bij luchthavens valt zo'n geluid te horen. Het is ook volgens Marc Descheemaecker onzin dat een vlucht tussen Amsterdam en Brussel bijvoorbeeld veel minder kost dan een treinrit. Dat moet anders, schrijft hij in een opiniestuk in de krant De Standaard.

Om het treinverkeer, en dan het liefst het verkeer van hogesnelheidstreinen, beter te faciliteren, kan er een nieuw internationaal station gebouwd worden in Schaarbeek. De treinen "zouden daar aansluiten bij de klassieke treinen die in Brussel-Noord op een paar honderd meter van Schaarbeek halt houden. Een bijkomend voordeel zou zijn dat de IC naar Amsterdam, of de ICE uit Duitsland, niet meer door de Noord-Zuidverbinding moet, waardoor er ook meer capaciteit vrijkomt voor klassieke treinen."

De huidige internationale stations zouden volgens Descheemaecker best functioneren als nationale stations, in Schaarbeek zou er dan ruimte zijn voor een groot internationaal knooppunt. Een station "dat nauw aansluit bij de Ring rond Brussel, het station Brussel-Noord en de luchthaven van Zaventem." De topman van de luchthaven stelt voor om Schaarbeek via een rolband te verbinden met het Noordstation en via een kabelbaan over de Ring met Brussels Airport.

Aberratie

Het idee om van het station in Schaarbeek een internationale treinhub te maken is niet nieuw. Voor het Zuidstation werd gekozen als HST-terminal, was Schaarbeek het belangrijkste alternatief. Volgens Descheemaecker is destijds "een historische vergissing" gemaakt.

Diep in de jaren negentig had de NMBS nog altijd plannen om een tweede HST-terminal te bouwen in Schaarbeek. Ook tal van stadsplanners zagen potentieel voor een internationaal station op die locatie. Ondertussen is het oude stationsgebouw wel opgenomen in het succesvolle spoormuseum Train World. Bovendien besliste Brussel om de toekomstige metrolijn door Schaarbeek niet te laten stoppen bij het station, maar ook dat is een "aberratie" volgens Descheemaecker.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?