| Infrabel heeft een nieuwe sensibiliseringscampagne rond spoorlopen gelanceerd.

Infrabel trekt met nieuw sensibiliseringsfilmpje rond spoorlopen naar scholen

© Belga
08/10/2019

Spoornetbeheerder Infrabel heeft een nieuwe sensibiliseringscampagne rond spoorlopen afgetrapt die specifiek gericht is op schoolgaande jongeren.

Leerlingen van de tweede graad van een vijftal secundaire scholen kregen een ongeval met spoorlopers te zien door middel van een VR-bril.

Voor de zomer stuntte Infrabel al met een samenwerking met de populaire VRT-soap "Thuis", in de vorm van een plotwending rond enkele personages die een gesloten overweg proberen over te steken met een aanrijding tot gevolg. Diezelfde drie jonge acteurs spelen nu de hoofdrol in een nieuw ontradend filmpje van Infrabel. "Ook hier is er sprake van een aanrijding met dramatische gevolgen", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.

Dit schooljaar trekt Infrabel opnieuw Vlaanderen rond met een campagne tegen spoorlopen en dat is volgens Baeken geen overbodige luxe. "Van januari tot september zijn er dit jaar alweer 553 gevallen van spoorlopen gemeld en het reële cijfer ligt allicht nog veel hoger", stelt hij.

"Het fenomeen heeft in die periode ook al tot drie doden en drie zwaargewonden geleid. We moeten erop blijven hameren hoe gevaarlijk spoorlopen is." Spoorlopen zorgt bovendien voor gemiddeld 6 uur aan vertragingen per dag voor het treinverkeer", aldus Baeken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, Infrabel, spoorlopen, sensibiliseringscampagne

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni