Jette en Vorst geven negatief advies voor verbreding Ring

Zowel de gemeente Vorst als Jette geven de Vlaamse regering een negatief advies over de verbreding van de Ring rond Brussel. Volgens Jette worden de plannen niet goed aan de Brusselaars uitgelegd. “Wie niet goed leest, denkt dat het over een project met fietspaden en meer groen gaat. Terwijl het in werkelijkheid gaat om een verdubbeling van het aantal rijstroken."

De Vlaamse regering geeft burgers, gemeentes en verenigingen van 1 juni tot 30 juli de tijd om te reageren op de plannen voor de verbreding van de ring.

De gemeente Vorst stuurde alvast een negatief advies tegen de plannen. Burgemeester Jean Marc Ghyssels (PS) vreest dat er door een verbreding van de ring meer auto’s de stad in zullen rijden, waardoor de luchtkwaliteit in Brussel achteruit zal gaan.

Ook de gemeente Jette stuurde kritische feedback. Belangrijk pijnpunt is de gebrekkige communicatie voor de burgers. Volgens schepen Nathalie De Swaef (Groen) konden mensen uit het infokrantje van de Werkvennootschap, dat de werken coördineert, nauwelijks opmaken dat het om een verbreding van de ring gaat.

“Wie niet goed leest, denkt dat het over een project met fietspaden en meer groen gaat, terwijl het in werkelijkheid gaat om een verdubbeling van het aantal rijstroken op de ring rond Brussel," aldus de schepen.

Niet in steen gebeiteld

"In dit stadium zijn de beslissingen over de verbreding van de ring nog niet in steen gebeiteld", verdedigt Marijn Struyf, woordvoerder van het Werkvennootschap. “We beginnen met de aanleg van Ringtrambus, het Brabantnet en de fietssnelweg, daarna volgt pas de snelweg.”

In totaal zijn er al dertig officiële reacties ingestuurd. Met die reacties zal de Werkvennootschap onder leiding van de Vlaamse regering de plannen voor de heraanleg van de Ring verder uitwerken. Voorlopig vonden er nog geen infosessies plaats in Brussel, maar Struyf hoopt dat in het najaar ook in Brussel infosessies te organiseren.

Conferentie van Burgemeesters

Hoeveel gemeentes in totaal een advies hebben ingestuurd zal pas na 30 juli duidelijk worden. De conferentie van burgemeesters (een vergadering met de 19 Brusselse burgemeesters), die eerder aangaf een gemeenschappelijk standpunt te zullen formuleren, deed dat tot nu toe nog niet.

Voorzitter van de conferentie Vincent De Wolf (MR) laat wel weten dat er voor hem verschillende voorwaarden zijn voor de Vlaamse plannen: er moet een wetenschappelijke studie komen naar de impact op de luchtkwaliteit, voldoende transitparkings en goede openbaar vervoersmogelijkheden van en naar Brussel. "De kosten en baten voor Brusselaars moeten in balans zijn."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?