© Valériane Denoël | Fietsstraat in Schaarbeek, naast de Lambermontlaan (archiefbeeld)

Het Jetse gemeentebestuur richt een fietsstraatzone in over zeven aanpalende straten. Op termijn zullen alle smalle straten in zones 30 in de gemeente fietsstraten worden.

Een fietsstraat is een as die vooral voor fietsers bedoeld is, maar waarop wél auto’s mogen rijden. Die mogen er geen fietsers inhalen. Dat wordt verduidelijkt met verkeersborden en markeringen op het wegdek.

Jette richt nu een zone in waarin meteen zeven straten dat statuut krijgen. Het gaat om de Thomaes-, Gillebertus-, Van Bortonne-, van Huynegem-, Vandenschrieck-, Sint-Pieterskerkstraat en de Wemmelsesteenweg tussen de priester Le Rouxstraat en de Rivierendreef. Drie van die straten waren al fietsstraat, en daar komen er nu nog eens vier bij.

"Auto's die inhalen in smalle straten blijken vaak een ergernis voor fietsende ouders met kinderen"

Nathalie De Swaef (Groen)

Brussel kiest 2018 Groen Jette Nathalie De Swaef plaats 2

“Door meteen een hele zone in te richten, willen we de veiligheid in de wijk verhogen”, zegt schepen voor Mobiliteit Nathalie De Swaef (Groen). “Auto’s die inhalen in smalle straten blijken voor veel fietsers een ergernis, zeker bij ouders die kinderen bij hebben.”

Op termijn wil de gemeente nog verder gaan. Alle eenrichtingsstraten in een zone 30 die te smal zijn om fietsers in te halen worden dan een fietsstraat. ‘Te smal’ betekent dat auto’s minder dan een meter veiligheidsafstand kunnen houden van de fietsers.

De twee beslissingen werden dinsdag op het Jetse schepencollege genomen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette, Mobiliteit, fietsstraat, nathalie de swaef

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni