Ondergronds verbruikt de 'boa', de metro die gebruikt wordt op de lijnen 1 en 5 zo'n 17,6 kWh per kilometer, of het equivalent van goed vier manden droog wasgoed. Jammer genoeg zijn er geen cijfers beschikbaar over het verschil in verbruik tussen een leeg en een vol voertuig.
In totaal verbruikte de MIVB in het jaar 2020 exact 236.826.470 kWh. Dat is het verbruik van maar liefst 67.700 huishoudens. Daarvan gaat ongeveer een derde naar de gebouwen, de rest is voor divers gebruik, waaronder de aandrijving van metro's en trams.
Die elektriciteit haalt de MIVB niet uit een ordinair stopcontact, maar trekt ze rechtstreeks binnen via het hoogspanningsnet. “Dat vormen wij dan om in de onderstations her en der verspreid in de stad tot 900 volt voor de metro, 700 volt voor de tram en 400 volt voor de voeding van de gewone stopcontacten,” laat An Van hamme, woordvoerder van de MIVB weten. “Uiteraard gaat het hierbij om groene stroom.” Om extra groen te zijn, installeert de MIVB ook zonnepanelen op de daken van depots, en ledverlichting in de werkplaatsen.
Ook technologie helpt een handje om het energieverbruik te doen zakken. Zo remmen de MIVB-spoorvoertuigen elektrisch. De elektrische motor werkt als generator, en wint de kinetische energie van het voertuig terug en zet die om in elektriciteit. Daarbij vertrekken de stellen die zich in de buurt bevinden net op het moment dat er andere remmen, zodat die energie rechtstreeks in die vertrekkende toestellen geïnjecteerd wordt. Net zoals je zonnepanelen rechtstreeks energie leveren als je wasmachine tegelijk draait. Batterijen van elektrische en hybride bussen worden op vergelijkbare wijze weer gedeeltelijk opgeladen.
De factuur dan. De kosten voor elektriciteit bedroegen 20.591.510 euro in 2020. Dat is per kWh een stuk lager dan wat een huishouden betaalt, wat ook logisch is, gezien het om grote contracten gaat. In tegenstelling tot sommige 'zakelijke energieverbruikers' krijgt de MIVB geen korting op de heffingen. Zij betalen dus de volle pot.
Meerjaren-contract
Of de MIVB koude rillingen krijgt van de huidige hoge prijzen? Niet echt, want ze heeft een meerjarencontract dat ook nog in 2022 toelaat elektriciteit te verbruiken voor een voordelig tarief. “We sluiten dergelijke contracten af om te voorkomen dat we te veel invloed ondervinden van stijgende elektriciteitsprijzen, al houden we ook nu al de markt goed in de gaten,” zegt Van hamme. Voor 2023 en later volgt de MIVB de evolutie van de energieprijzen op de voet, om de aankoopstrategie aan de laatste ontwikkelingen aan te passen. Verwacht wordt dat de energieprijs in 2022 weer zal zakken, al is dat natuurlijk niet zeker.
- VOLGENDE WEEK: Waarom heeft de Kleine Ring een vorm van een vijfhoek?
BIG CITY: stel zelf je vraag