© Bianca Debaets | Via de applicatie Fix My Street kun je bijvoorbeeld een gat in de weg melden (archiefbeeld).

Klachten Fix My Street stegen vorig jaar met achttien procent

JP
© BRUZZ
05/04/2021

De app Fix My Street krijgt steeds meer bekendheid. Het aantal meldingen neemt in de loop der jaren gestaag toe, met vorig jaar een stijging van 18 procent. Dat blijkt uit cijfers van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen).

De meeste meldingen die vorig jaar gemaakt werden, waren voor Brussel-Stad (24.804). Dat blijkt een vraag die Marc Loewenstein (Défi) stelde aan minister Van den Brandt waarover La Capitale bericht.

In totaal kreeg Fix My Street 70.473 meldingen in 2020. De Stad Brussel staat bovenaan de lijst met ruim 24.800 meldingen: maar liefst een derde van het totaal. Daarna volgt de gemeente Anderlecht, Elsene en Etterbeek. Ook de relatief kleine gemeente Sint-Agatha-Berchem staat relatief hoog op de lijst, met ruim drieduizend meldingen.

Opvallend is ook dat van alle klachten bijna negentig procent betrekking had op gemeentelijke wegen (61.990 meldingen). De rest (8.483 meldingen) had betrekking op gewestwegen.

Fix My Street is een applicatie waarmee je sinds 2013 meldingen kunt maken van een defect aan de infrastructuur. Denk aan een verstopte goot of een ontbrekend rooster, een gat in de weg of glas op een fietspad.

In 2017 werd de app uitgebreid en kunnen mensen ook meldingen maken van problemen met de openbare netheid. Sinds bijna vier jaar kunnen ook niet-opgehaalde vuilniszakken, bouwafval of achtergelaten borden of sluikstorten worden gemeld.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni