Leopold II-tunnel, Koekelberg

| Het Gewest overlegt nog volop over de begeleidingsmaatregelen voor de renovatie van de Leopold II-tunnel.

Koekelberg en Ganshoren vrezen verkeersinfarct bij renovatie Leopold II-tunnel

© BRUZZ
28/03/2018

Nog deze lente begint de renovatie van de versleten Leopold II-tunnel. Die gaat in de zomer zelfs twee maanden dicht. Over de begeleidende mobiliteitsmaatregelen is de knoop nog altijd niet doorgehakt. De omliggende gemeenten vrezen een verkeers­infarct.

Zoom Leopold II Tunnel BRUZZ ACTUA 1609

| De Leopold II-tunnel aan de Basiliek van Koekelberg.

De tunnel wordt dagelijks gebruikt door maar liefst 80.000 automobilisten, 40.000 in elke richting. Daarom werd na lang wikken en wegen beslist om de tunnel alleen in de zomermaanden juli en augustus volledig af te sluiten en tijdens het jaar alleen ‘s nachts van maandag tot donderdag. Op die manier zouden de werkzaamheden 39 maanden duren. Het is een heel erg dure optie, maar de Brusselse regering hoopt dat zo het fileleed tot een minimum beperkt kan worden.

Om de bovengrondse problemen tijdens de zomersluiting te beperken, zijn er begeleidende mobiliteitsmaatregelen gepland. In opdracht van Brussel Mobiliteit werkte een studiebureau drie scenario’s uit. Eén: er komen geen aanpassingen.

Twee: op de Keizer Karellaan komt er in elke richting één rijvak voor gewoon autoverkeer en één voor bussen en carpoolers. In dit scenario zou er opnieuw eenrichtingsverkeer komen, niet alleen rond de Basiliek, zoals in een recente test, maar ook rond het Elisabethpark.

Drie: de Keizer Karellaan wordt afgesloten voor auto’s en voorbehouden aan busvervoer, dit in combinatie met eenrichtingsverkeer rond de Basiliek en het park.

Optie twee: op de Keizer Karellaan komt er in elke richting één rijvak voor gewoon autoverkeer en één voor bussen en carpoolers

Een studiebureau werkte voor Brussel Mobiliteit drie scenario's uit

Het tweede scenario geniet de voorkeur van het studiebureau en die optie is ondertussen ook gekozen door de Brusselse regering, die wel als voorwaarde stelt dat MIVB, NMBS en De Lijn het openbaar vervoer in die buurt versterken. Daarover is nog geen zekerheid.

De nota waarin de drie scenario’s staan beschreven, is ondertussen gelekt in de pers, maar vooralsnog niet in het bezit van de schepenen van Mobiliteit van de betrokken gemeenten. De Ganshorense schepen van Mobiliteit Magali Cornelissen (MR) is hierover niet te spreken. “Er is geen overleg met de gemeente geweest, alleen een informeel gesprek met de burgemeesters en enkele technische vergaderingen.”

Haar collega-schepen in Koekelberg (en vader) Jean-Pierre Cornelissen (MR) bevestigt: “Ik ben rond dit dossier nooit in contact geweest met het kabinet van Pascal Smet of met Brussel Mobiliteit.”
Beiden zijn verontwaardigd dat er opnieuw plannen zijn voor een - nog grotere - lus met eenrichtingsverkeer.

keizer_karellaan.jpg

| De Keizer Karellaan.

Een recente test met eenrichtingsverkeer rond de Basiliek, bedoeld om bus en tram sneller door het verkeer te loodsen, bleek een grandioze mislukking. Het leidde tot enorme files, vooral in Ganshoren, en het traject bleek gevaarlijk voor fietsers.

“De Ganshorenaren raakten het centrum niet meer in. En dan wil men daar nu opnieuw eenrichtingsverkeer? Dit zou een slag in het gezicht van de bevolking zijn,” zegt Magali Cornelissen. “Het gewest lacht de eigen inwoners gewoon uit en houdt alleen rekening met de pendelaars.”

Zowel in Ganshoren als in Koekelberg opteert men dan ook voor scenario 1: niets doen, en dus ook geen eenrichtingsverkeer.

Magali Cornelissen heeft trouwens ook vragen bij het voorstel van carpooling op de Keizer Karellaan. “Wie gaat dat controleren? We hebben sinds het Kanaalplan zelfs geen agent meer om het verkeer op het kruispunt Keizer Karellaan-Landsroemlaan te regelen.”

Volgens haar is de enige echte oplossing een enorme overstapparking aan de rand van het gewest. “Maar om dat in orde te krijgen, is het te laat.”

"Er is geen overleg met de gemeente geweest, alleen een informeel gesprek met de burgemeesters en enkele technische vergaderingen

Magali Cornelissen (MR), Schepen van Mobiliteit in Ganshoren

Magali Cornelissen (MR), Schepen van Mobiliteit in Ganshoren

Brussels Kart

Het kabinet-Smet bevestigt dat het voor deze zomer niet zal lukken om de parking van Brussels Kart in Groot-Bijgaarden te gebruiken, goed voor 1.500 plaatsen. “De privé-eigenaar stelde onmogelijke voorwaarden en het ligt ook op Vlaams grondgebied,” zegt woordvoerder Mathias Dobbels. “Maar we hebben ook opties op kleinere terreinen. We overleggen nog.”

Het is niet het enige waarover het gewest nog volop in onderhandeling is. Er lopen ook gesprekken met de politie van zone Brussel-West, over de controle van de carpoolstrook, en met de vervoersmaatschappijen NMBS, De Lijn en MIVB, over het opdrijven van het aanbod in de zomer. “Maar volgende week willen we rond zijn en na de paasvakantie komt er een brede communicatie.”

Dat er geen overleg zou geweest zijn met de gemeenten, noemt Dobbels ‘je reinste onzin’. “Er is gepraat met de burgemeesters en in de speciale werfcommissie voor de Leopold II-tunnel zijn alle gemeenten vertegenwoordigd. Blijkbaar stroomt de info niet door.”

“In die commissie hebben we ook geen protest tegen het voorstel voor eenrichtingsverkeer gehoord. In elk geval, dit voorstel wordt verder bestudeerd en er volgt overleg met de burgemeesters.”

“Die technische vergaderingen kan je geen overleg noemen,” herhaalt Magali Cornelissen. “Onze technici geven opmerkingen, maar zijn niet bevoegd om een standpunt in te nemen namens de gemeente.”

Het Ganshorense schepencollege heeft deze week dan maar een brief naar het kabinet-Smet gestuurd met het officiële standpunt: tegen eenrichtingsverkeer rond de Basiliek en het park.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, Leopold II-tunnel, renovatie, autoverkeer

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni