Verkeersfiles op de grote ring van Brussel (R0)

| Verkeersfiles op de grote ring van Brussel (R0.)

In 2019 kwam er opnieuw verkeer bij op de Vlaamse snelwegen, vooral tijdens de spitsuren. De ochtendfiles werden zwaarder en langer. In Brussel en Antwerpen is die gemiddeld met 8 procent zwaarder geworden. Dat blijkt woensdag uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum.

In 2019 nam het autoverkeer toe met 0,4 procent op werkdagen en 1,1 procent in het weekend. Het vrachtverkeer op werkdagen groeide aan met 0,8 procent. De extra verkeersvolumes kwamen er vooral bij tijdens de spitsuren. De gemiddelde ochtendfile was vorig jaar 155 km lang, dat is 5 km langer dan in 2018.

De gemiddelde avondfile kromp met 4 km tegenover een jaar eerder naar 119 km. De ringwegen van Brussel en Antwerpen maken samen op vlak van filezwaarte een derde uit van alle ochtendfiles en ruim de helft van de avondfiles op de Vlaamse snelwegen.

De zone tussen Berchem en Antwerpen-Oost was met 139.000 voertuigen per werkdag ook vorig jaar opnieuw het drukste snelwegstuk van Vlaanderen. Met gemiddeld 10,5 uur file per dag blijft de Kennedytunnel dan weer de recordhouder. Het is ook de drukste Vlaamse tunnel met gemiddeld 156.000 voertuigen per dag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, files, Vlaams Verkeerscentrum

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni