Leonardtunnel afgesloten na vaststelling betonschade

© Google Maps
| De Leonardtunnel, onder het knooppunt het Leonardkruispunt op de R0 rond Brussel, moest vannacht dicht.
Updated: 15-06-2018 - 10:17

De Leonardtunnel blijft vrijdag mogelijk de hele dag afgesloten in beide richtingen. Vannacht is bij een periodieke bouwkundige inspectie in de tunnel betonschade vastgesteld op verschillende plaatsen aan de dakplaat van de tunnel op niveau -2. Dat meldt het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer. De sluiting zorgt vrijdagochtend voor extra fileleed.

"Experts van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn bezig met het bepalen van de exacte aard en omvang van de schade en werken op basis daarvan een oplossing uit. Om ieder risico te vermijden, blijft de tunnel intussen waarschijnlijk nog de rest van de dag afgesloten," luidt het.

Verkeer op de Ring richting Zaventem moet aan het Leonardkruispunt afslaan, keren over de brug in Jezus-Eik en terug de Ring oprijden. Verkeer richting Waterloo moet aan het Leonardkruispunt afslaan, keren onder het viaduct van Oudergem en terug de Ring oprijden.

Vooral voor het verkeer vanuit Waterloo richting Zaventem zorgt de sluiting voor extra lange files. De wachttijd kan oplopen tot een uur. Autopendelaars vanuit Waals-Brabant wordt aangeraden om te rijden via Groot-Bijgaarden. (lees verder onder de tweet)

"Onze experts zijn op dit ogenblik aan het nagaan hoe los de stukken beton zitten en hoe groot de oppervlakken zijn van het loszittend beton," zegt Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer voor tunnelwerkzaamheden.

"Ik vermoed dat ze zullen opteren voor een voorlopige oplossing op korte termijn, zodat de tunnel ook binnenkort weer open kan en dat grotere herstellingen dan later gepland worden. Maar daarover zullen we in de loop van de dag updates geven."

De Leonardtunnel wordt beheerd door het Vlaams Gewest.

Het Agentschap Wegen en Verkeer hoopt de tunnel nog voor de avondspits open te stellen.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?