De start- en landingsbanen op Brussels Airport

| De start- en landingsbanen op Brussels Airport.

Luchthaven renoveert banen tijdens zomer: 'Minder geluidsoverlast in Brussel'

KVDP
© BRUZZ
27/11/2019

Tijdens de zomervakantie gaat de luchthaven een van de twee belangrijkste banen renoveren. Gedurende de werken wordt een andere startbaan gebruikt. "Er zal dan minder geluidsoverlast in Brussel zijn", zegt de ombudsman van de luchthaven. Hij waarschuwt tegelijkertijd dat het gebruik van die andere baan gevaarlijk kan zijn.

Van 13 juli tot 23 augustus gaat Brussels Airport Company de start- en landingsbaan 25R/07L renoveren, een van de twee meest gebruikte banen, naast de parallelle 25L/07R. Tijdens de werken zal baan 01/19 hoofdzakelijk gebruikt worden voor het opstijgen en landen.

"In Brussel zal er dan minder geluidsoverlast zijn", zegt ombudsman van de luchthaven Philippe Touwaide. "Vluchten richting de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zweden zullen dan een rechtse bocht nemen boven het ziekenhuis Saint-Luc, richting Evere en Schaarbeek. De overlast in de Vlaamse Rand boven gemeenten als Wezembeek-Oppem en Sterrebeek zal toenemen."

Gevaar

De ombudsman waarschuwt vooral voor de gevaren die verbonden zijn aan het intensief gebruik van baan 01/19. Daarop vond in 2008 een crash plaats met een vrachtvliegtuig van Katilla Air. "Sindsdien is het gebruik van die baan beperkt tot vliegtuigen die lichter dan 200 ton zijn", zegt Touwaide, "maar in de zomer moeten alle vluchten vanop die baan vertrekken."

"In het rapport dat op die crash volgde, werd gesteld dat er een veiligheidszone van 240 meter moet zijn", gaat Touwaide verder. "Op baan 01/19 is dat 150 meter." In een brief naar de ceo van de luchthaven vraagt de ombudsman om het plan voor het gebruik van die baan aan te passen.

In diezelfde brief schrijft de ombudsman dat baan 01/19 "geen volwaardige baan is." De baan is minder uitgerust dan de twee andere banen, die overigens langer zijn. Bovendien zijn de twee andere banen gemakkelijker toegankelijk voor de hulpdiensten. Touwaide pleit daarnaast voor meer onderzoek naar de veiligheid van 01/19.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, geluidsoverlast, Brussels Airport, luchthaven

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni