Alain Maron (Ecolo), Brussels minister van Milieu, Klimaat, Sociale Integratie, Gezondheid, Energie, Water, Netheid en de Haven van Brussel
© PhotoNews | Alain Maron (Ecolo), Brussels minister van Milieu.

Brussels Gewest vordert 4,72 miljoen euro voor geluidsoverlast door vliegtuigen

JP
© BRUZZ
04/10/2019

Het Brussels Gewest heeft in de periode van maart tot augustus dit jaar 4,72 miljoen euro aan dwangsommen gevorderd van de federale overheid voor het overtreden van de geluidsnormen voor vliegverkeer. Het federale niveau heeft daarvan al ruim 2 miljoen betaald. Dat blijkt uit het antwoord van minister voor Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) op de interpellatie van zijn voorgangster, Céline Fremault (CDH).

Het gaat in de periode van maart tot augustus om een bedrag van 2,62 miljoen euro aan boetes voor de Ringroute (met 262 overtredingen), 370.000 euro voor de Kanaaalroute (37 overtredingen) en 1,73 miljoen euro voor de route vanaf piste 01 (173 overtredingen). De overtredingen en bijbehorende dwangsommen van september zijn nog niet beschikbaar.

De federale regering heeft op 1 september de dwangsommen voor de maanden maart en april betaald (een bedrag van 2,41 miljoen euro), zo bleek woensdag in de commissie-Leefmilieu en Energie in het Brussels Parlement. Maron gaat ervan uit dat ze ook de boetes voor de volgende maanden zal betalen, en zal "handhavingsmaatregelen" nemen als de federale overheid haar verplichtingen niet nakomt.

'Constructief maar vastberaden'

Maron benadrukt verder dat hij de lijn van zijn voorgangster zal doorzetten, en een constructief maar vastberaden speler wil zijn bij het vinden van oplossingen voor het gebrek aan respect voor de gezondheid van de Brusselaars.

Daarnaast kondigt Maron aan dat hij juridische stappen wil ondernemen tegen de omstreden studie van studiebureau ENVISA. Die is volgens hem onbevredigend, omdat er geen enkel alternatief voor de vermindering van de geluidsoverlast is geëvalueerd. De minister vindt ook dat economische, technische en luchtvaartkundige aspecten onvoldoende of niet zijn onderbouwd. Voor hem is de studie "geenszins vergelijkbaar met een impactstudie".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Milieu, Alain Maron, geluidsnormen, geluidsoverlast, vliegtuigen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni