Luchthaventram zou in 2026 moeten rijden

© Smiley.toerist, CC via Wikipedia
| Tram 62 aan halte Da Vinci.

De luchthaventram zou vanaf 2026 operationeel moeten zijn. Het project liep vertraging op, maar het begin van de werken is nu gepland voor 2023.

Het akkoord tussen Vlaanderen en Brussel over de luchthaventram werd al in 2018 aangekondigd. Het plan is om de bestaande MIVB-tramlijn 62 vanaf Eurocontrol door te trekken tot aan Brussels Airport. Dat traject ligt dus hoofdzakelijk op Vlaams grondgebied. Aanvankelijk werd het begin van de werken aangekondigd voor 2022, maar dat heeft wat vertraging opgelopen. "Onder meer doordat de vergunningsaanvragen wat langer duurden en de overheden die op elkaar moesten afgestemd worden," verduidelijkt Marijn Struyf van de Werkvennootschap, die instaat voor de grote infrastructuurprojecten rondom de Brusselse Ring.

Het plan is volgens Struyf nu om de benodigde vergunningen in 2021 rond te hebben, in 2022 een aannemer te vinden en vanaf 2023 te kunnen beginnen met de werken, waarvoor 150 miljoen wordt uitgetrokken. Rondom de Leopold III-laan moeten nog verschillende kleine stukken grond worden aangekocht voor de verlenging van de tramlijn. "Het aanleggen van nieuwe traminfrastructuur is redelijk uniek voor België," aldus Struyf nog. In 2026 moet de luchthaventram de eerste reizigers kunnen vervoeren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?