‘Maak van Brussel de hoofdstad van de nachttreinen’

© SBB
| De Nightjet, nachttrein uit Wenen van spoorwegmaatschappij ÖBB-CFF.

Collectief ‘Back on Track Belgium’ roept Belgische en Europese beleidsmakers om nachttreinen, in de nasleep van de coronacrisis, prioriteiten te verlenen tegenover andere vormen van lange afstandstransport zoals vliegtuigen.

Dat schrijft website Euractiv. Volgens de groep moeten Belgische en Europese beleidsmakers dringend van Brussel de hoofdstad voor nachttreinen maken. Ze schrijven dat de coronacrisis een “unieke opportuniteit” is om lange afstandstransport te herbekijken.

Brussel is volgens de groep de ideale “hub” om nachttreinen te herlanceren: “Er werken duizenden expats in Brussel en de stad is strategisch ideaal geplaatst tussen Londen, Berlijn, Parijs en Amsterdam”. Ze halen ook de populariteit aan van de nieuwe lijn tussen Brussel en Wenen, die in januari van dit jaar werd ingevoerd.

Ecologisch alternatief

Volgens de groep zou Brussel kunnen dienen als link tussen steden zoals onder andere Barcelona, Nice, Venetië, Warschau, Praag en het Zweedse Malmö. Ze roepen de Europese ministers van mobiliteit dan ook op om meer werk te maken van nachttreinen. De Europese ministers tekenden reeds een akkoord om samenwerking tussen de verschillende landen voor internationale treindiensten te verbeteren.

Ook op ecologisch vlak zouden de internationale treinen een aanzienlijke verbetering bieden tegenover de luchtvaart. “Een vliegtuig stoot tot 14 keer meer CO2 uit per passagier dan een trein”. De groep pleit dan ook om een kerosinetaks op de luchtvaart te heffen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?