Charge.Brussels: een laadpaal voor elektrische auto's van energieleverancier Eneco op de Deschannellaan in Schaarbeek

| Charge.Brussels: een laadpaal voor elektrische auto's van energieleverancier Eneco op de Deschannellaan in Schaarbeek.

Maatregelen op komst tegen ‘laadpaalklevers’

RV
© BRUZZ
16/07/2023

In Brussel betalen elektrische auto's die aan het opladen zijn geen parkeergeld. Maar daardoor houden sommige wagens de plek langer bezet, nadat het voertuig volledig is opgeladen. Er zijn nu maatregelen op komst om het fenomeen van de ‘laadpaalklevers’ tegen te gaan. Dat schrijft La Dernière Heure.

Op dit moment hoeven eigenaars van elektrische wagens in het Brussels Gewest geen parkeergeld te betalen wanneer hun auto aan het opladen is op een publieke laadplaats. Maar dat heeft ongewenste gevolgen, want sommige elektrische bestuurders zien het als een creatieve manier om urenlang gratis te parkeren.

In Sint-Lambrechts-Woluwe betreuren de lokale autoriteiten het probleem van laadpaalklevers. "Bewoners vertellen ons dat sommige auto’s de laadplaats een hele dag bezet houden", vertelt schepen van Leefmilieu en Energie Gregory Matgen (Défi) aan La DH. "Als de auto is aangesloten met een kabel, kunnen we op dit moment niets doen, zelfs als het opladen is voltooid”.

Een lichtsignaal op het laadstation geeft de laadstatus aan. Juridisch gezien is het dus mogelijk om boetes uit te schrijven wanneer het opladen is voltooid. Maar weinig instanties doen dit. Parkeerbeheerder parking.brussels bijvoorbeeld, die het parkeren in meer dan de helft van de 19 Brusselse gemeenten controleert, bestraft momenteel geen aangesloten auto's, zelfs als het opladen is voltooid.

Er is ook de kwestie hoelang de bestuurder de tijd moet krijgen om zijn volledig opgeladen voertuig op te halen. De gemeente Sint-Pieters-Woluwe heeft als eerste het initiatief al genomen om boetes uit te schrijven voor auto's die duidelijk niet meer aan het opladen zijn, maar pas na een waarschuwing van 15 minuten met behulp van een briefje op het voertuig, legt schepen Alexandre Pirson (Les Engagés) uit in La DH.

Parkeren niet langer gratis en rotatietarief

Onlangs verklaarde minister Elke Van den Brandt (Groen) op een vraag van parlementslid Jonathan de Patoul (Défi), dat "er overwogen wordt om het gratis parkeren voor opladende voertuigen te beëindigen en in plaats daarvan de parkeertarieven van de zone waarin het laadstation zich bevindt toe te passen".

Schepen Pirson is geen voorstander van het idee: "We moeten ervoor zorgen dat we degenen zonder garage of laadstations thuis niet benadelen. Bestuurders betalen al voor het opladen, en dat kan enkele uren duren", stelt hij. In Sint-Lambrechts-Woluwe wordt de maatregel wel goed ontvangen, omdat bewoners met een bewonerskaart niet worden getroffen.

Een andere geplande maatregel is de invoering van een rotatietarief. Daardoor blijven bestuurders betalen na het opladen als ze hun voertuig aangesloten laten. Dit zou hen moeten aansporen om hun auto te verplaatsen. Het rotatietarief wordt waarschijnlijk in 2024 ingevoerd.

Parking.brussels kondigt aan dat het zijn controlesysteem binnenkort zal aanpassen. De bestuurder wordt niet beboet als het lampje op het laadstation blauw is (licht of donker), wat aangeeft dat het in gebruik is. Maar wanneer het lampje groen is (beschikbaar laadstation, niet in gebruik), rood (defect laadstation) of uit (defect laadstation), dan volgt er een boete van 50 euro.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni