De verlenging van de metrolijn zou onder de Keizer Karellaan kunnen lopen.

Metrolijn onder Keizer Karellaan 'haalbaar', maar niet voor meteen

EC
© BRUZZ
15/04/2021

Met de metro van Simonis naar Groot-Bijgaarden: in 2016 was het een ambitieus idee. Vijf jaar later is nu ook het onderzoek klaar. “De studie bevestigt het potentieel aan reizigers en is technisch haalbaar”, zegt mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Het potentieel loopt wel maar tot de Basiliek. Verder naar het westen zou de metro concurreren met de S-treinen en tram 19. De gemeente Ganshoren noemt dat een non-argument. "We kunnen toch niet wachten tot 2040?"

Het idee van een metrolijn tot in Groot-Bijgaarden kwam er in 2016 bij monde van Pascal Smet (one.brussels-Vooruit). Hij was toen minister voor Mobiliteit. In 2019 kreeg het idee een nieuwe wind, met verschillende pistes: de verbinding kon er komen via een uitbreiding metrolijn 2 vanaf Simonis (scenario A), ofwel via een nieuwe afbuiging van metrolijn 1 aan Zwarte Vijvers (scenario B) of Beekkant (scenario C) tot aan het treinstation van Sint-Agatha-Berchem. Die drie pistes zijn nu onderzocht.

“Het is op scenario A dat er het meeste potentieel is om de metro uit te breiden”, zei minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) deze week in het parlement. Ze antwoordde daarmee op een vraag van Défi-parlementslid Marc Loewenstein. “Voor scenario's B en C zijn enkel de metroalternatieven overwogen, aangezien er in feite al een tramoplossing bestaat op zeer gelijkaardige trajecten (tram 82). Aan elk scenario zijn eindhaltevarianten in het westen (Groot-Bijgaarden) toegevoegd.”

Technisch haalbaar

In die variatie zou de metrolijn wat verder tot in Vlaanderen lopen, met een overstapparking in Groot-Bijgaarden. De randgemeenten waren daar vroeger al niet mee opgezet.

"Het potentieel bestaat tot aan de Basiliek. Meer in het westen neemt het potentieel snel af"

Elke Van den Brandt, minister van Mobiliteit

De haalbaarheidsstudie naar de westelijke metrolijn gebeurde in twee fasen: eerst een algemene analyse van de transportbehoeften op de lange termijn, nadien een verfijnde analyse van elk traject. “In dit stadium bevestigt de studie dat er reizigerspotentieel is en dat een dergelijke verlenging technisch haalbaar is”, zei minister Van den Brandt.

Dat wil niet zeggen dat zo’n verlenging er snel zal komen of dat die helemaal tot in Groot-Bijgaarden zal lopen. “Het potentieel bestaat tot aan Basiliek, in het bijzonder met het oog op een versterking van de middelste ringweg. Meer in het westen neemt het potentieel snel af”, aldus de minister. Het aanbod van S-treinen vanuit Groot-Bijgaarden en Berchem naar het centrum van Brussel speelt daar een concurrerende rol. Dat geldt ook voor tramlijn 19 tussen Groot-Bijgaarden en Simonis. “Een uitbreiding tot aan de gewestgrens of zelfs iets verder valt slechts op heel lange termijn te overwegen”, besloot de minister.

Good Move

Van den Brandt beloofde rekening te houden met de conclusies van de studie in de ontwikkeling van het nieuwe openbaar vervoersnet, in het kader van Good Move. Met het Good Move-plan wil de Brusselse regering het autoverkeer in de stad verlagen en vertragen.

"In functie van het aantal inwoners en het aantal pendelaars is een verlenging van de metro volledig te verantwoorden"

Stéphane Obeid (MR), schepen van Mobiliteit in Ganshoren

De Keizer Karellaan in Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem behoort tot één van de verkeersaders die een meer autoluwe inrichting moet krijgen. Minister Van den Brandt reageert in La Capitale dat de herinrichting van de Keizer Karellaan al afzonderlijk kan gebeuren omdat die losstaat van de verlenging van de metrolijn.

De gemeente Ganshoren is ontgoocheld. “We kunnen toch niet wachten tot 2040 of 2050 op een uitbreiding van de metro?”, vindt mobiliteitsschepen Stéphane Obeid (MR). In La Capitale noemt hij de concurrentie van de S-treinen een slecht argument. “Dat geldt evengoed bij de verlenging van de metro richting Evere of voor de uitbreiding richting het zuiden van Brussel. Vandaag is het aanbod S-treinen niet in staat om alle auto’s te vervangen die het Brussels gewest binnenrijden. In functie van het aantal inwoners en het aantal pendelaars is een verlenging van de metro volledig te verantwoorden in het noordwesten van Brussel – meer zelfs dan in het zuiden.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Ganshoren , Sint-Agatha-Berchem , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , Stéphane Obeid , verlenging metrolijn 2 , Groot-Bijgaarden , pendelaars

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni