© MIVB | Het gaat om een bestelling van 42,5 miljoen euro.

De MIVB heeft Volvo als busbouwer gekozen om hybride standaardbussen te leveren. De eerste bestelling omvat 90 voertuigen, goed voor 42,5 miljoen euro.

De raad van bestuur van de MIVB sloot zopas een raamakkoord af voor 5 jaar met het bedrijf Volvo voor de studie, de bouw en de levering van hybride standaardbussen met lage vloer, met een eerste bevestigde bestelling van 90 voertuigen. Het gaat om een bestelling van 42,5 miljoen euro zonder btw.

Om de keuze te maken testte de MIVB gedurende acht weken in de zomer van 2017 drie hybride standaardbussen van verschillende merken. Het prototype van de Volvo behaalde de beste globale resultaten voor alle evaluatiecriteria.

Stopcontact niet nodig

De hybride standaardbussen hebben een elektrische en een thermische motor. De elektrische motor wordt gevoed door batterijen die automatisch worden herladen tijdens het remmen van het voertuig. Ze worden dus niet herladen door een externe elektrische bron. De thermische motor beantwoordt aan de Euro 6-norm. Dat is de strengste anti-vervuilingsnorm.

Minder vervuiling, minder lawaai

De hybride bussen verbruiken minder brandstof. Ze stoten minder CO en fijne stofdeeltjes, uit, en maken minder lawaai.

De hybride standaardbussen zijn gebaseerd op het design en de verbeteringen van de Citaro-bussen van Mercedes, die het laatst in gebruik werden genomen op het MIVB-net, bekend van de lederen zetels en lage vloer.

Levering eind 2018

De eerste hybride standaardbussen worden eind 2018 geleverd. De MIVB voorziet dat 50 tot 60 bussen geleverd worden binnen dit en het einde van het jaar. Een bestelling van 145 gelede bussen wordt momenteel voorbereid.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, hybride , bussen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni