MIVB-stakers eisen meer controles op bussen en trams

LG
11/05/2020
Updated: 11/05/2020 20.45u

De helft van de lijnen van het MIVB-busnet wordt maandag niet bediend omwille van een personeelsactie. Nochtans was er een overeenkomst getekend met de drie vakbonden over de maatregelen, zegt de maatschappij. De chauffeurs eisen meer controles op het naleven van de regels rond social distancing. Ze willen ook dat het aantal reizigers op de bussen en trams wordt beperkt.
Update: de overeenkomst tussen de vakbonden en de MIVB-directie werd tijdens een overleg maandagmiddag nogmaals bevestigd. Of dat betekent dat al het personeel dinsdag weer zal komen werken, is niet duidelijk.

Een deel van het personeel van de MIVB heeft de werkpost verlaten en beroept zich op het recht tot het verlaten van de werkpost in noodsituaties, bij ernstig en dreigend gevaar. Alle tramlijnen worden bediend, al is dat momenteel met een lagere frequentie. Het metronet ondervindt geen problemen. Bij de bussen rijdt ongeveer de helft van de lijnen niet uit.

"We hebben nochtans alle maatregelen genomen die werden aanbevolen door de arbeidsgeneesheer en hebben een akkoord getekend met de drie vakbonden", stelt MIVB-woordvoerder An Van hamme. "Er waren dus geen stakingsaanzeggingen, integendeel."

Vanaf vandaag zouden de voertuigen van de MIVB opnieuw hun normale regime hernemen, met ochtend- en avondspitsen dus. Aangezien een deel van het personeel het te vroeg vindt om de maatregelen te versoepelen, werd gisteren al gesproken over een staking.

Een vakbondslid getuigt in La Dernière Heure: "Uit een rondvraag blijkt dat, indien er geen extra maatregelen worden genomen, zo'n tachtig procent van de werknemers bereid is het werk neer te leggen, en dat in nagenoeg alle stelplaatsen," klinkt het.

Geen vakbondsactie

Belangrijk om te benadrukken is dat die eisen geformuleerd worden door afzonderlijke vakbondsleden, en dus niet ondersteund worden door de officiële vakbondsinstanties. Bij het ACOD, de vakbond voor openbare diensten, zegt voorzitter Rudy Janssens niet vooraf te zijn ingelicht over de actie. De individuele personeelsleden maken gebruik van hun herroepingsrecht, legt een buschauffeur van de stelplaats Delta uit aan BRUZZ.

"90 procent van de chauffeurs hebben beslist om het herroepingsrecht te gebruiken voor hun eigen veiligheid én die van de reizigers", zegt Oliver, de buschauffeur. Ze rijden vandaag niet uit. In andere busdepôts zou volgens Oliver eenzelfde aantal chauffeurs niet werken. In de meeste tramdepôts gaat het om de helft van de chauffeurs.

De personeelsleden hebben schrik voor hun gezondheid, legt Oliver uit. "De directie heeft beslist om vanaf vandaag het aantal reizigers per bus of tram niet meer te beperken. Er is geen enkele controle op het naleven van de social distancing maatregelen, of van het dragen van mondmaskers. De politie controleert mensen die in openlucht in parken zitten, maar op de bussen zitten zij veel dichter bij elkaar."

Desinfecteren

Bovendien worden de bussen niet meer tussen elke rit gedesinfecteerd in de depôts, zoals wel het geval was in de voorbije weken van de lockdown. "Nu moet een buschauffeur soms uitrijden met een bus die nog niet gepoetst is. Een bus of tram zal ook van 's morgens tot 's middags aan één stuk doorrijden, zonder gedesinfecteerd te zijn." Oliver benadrukt dat hij niet enkel bezorgd is om zijn eigen veiligheid, maar ook om die van de reizigers. "Met het heropenen van de winkels, denken we dat er grote problemen kunnen ontstaan", zegt hij.

Concreet vragen de stakende personeelsleden om zo snel mogelijk controles in te voeren op het aantal reizigers dat op een bus of tram mag zitten en om de voertuigen opnieuw met regelmaat te desinfecteren. "Als de directie daar vandaag tegemoet aan komt, kunnen we meteen weer aan het werk", zegt Oliver. "Zoniet zal de woede het overnemen van de angst en kan het zijn dat we morgen opnieuw staken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, staking

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni