MIVB ziet drukte toenemen: ‘Vermijd de spits'

© BRUZZ
13/05/2020
Volle tram na de lockdown

| Een overvolle tram, ondanks de dreiging van het coronavirus.

"Hoe gaan we een tweede golf vermijden?" Op sociale media verschijnen verontwaardigde berichten met foto's van overvolle trams en bussen. De foto's zijn zeker niet representatief voor het hele netwerk, maar de MIVB ontkent niet dat dergelijke taferelen tijdens de spits wel kunnen voorkomen. Daarom vraagt de openbaar vervoersmaatschappij om de spits zoveel mogelijk te vermijden.

“Ziehier de situatie in de trams in Brussel. Hoe te geloven dat we een tweede golf kunnen vermijden?, » schrijft Benjamin Devos (PVDA) op twitter met een foto die boekdelen spreekt.

De foto is zeker niet representatief voor het bus- en tramnet vandaag. We gingen zelf op verschillende plekken kijken. Trams en bussen hebben een bezetting van maximaal twintig procent. De MIVB meldde gisteren nog dat de metro slechts 23 procent van het normaal aantal reizigers vervoert.

Maar dat er tijdens de spits overvolle voertuigen kunnen voorkomen op sommige lijnen ontkent de MIVB niet. “Ik heb ook berichten zien passeren op de sociale media,” zegt An Van hamme, woordvoerder van de MIVB. “We vragen daarom aan de mensen die kunnen om de spits te vermijden.”

Anderhalve meter niet mogelijk

Voor de MIVB is het een hele klus om het openbaar vervoer tegen maandag 18 mei terug op de normale dienstregeling te krijgen en tegelijk de veiligheid van reizigers en personeel te waarborgen.

Een openbaar vervoer dat op honderd procent draait is nodig omdat het bedrijfsleven terug opstart en de scholen openen. Aangezien nog veel pendelaars telewerken, zou een normale dienstregeling van de MIVB er ook voor moeten zorgen dat er dan voldoende plaats is op metro, tram en bus, zodat afstand kan worden gehouden.

De anderhalve meter regel invoeren op het openbaar vervoer is dan weer niet mogelijk. Van hamme: “Daarom zijn mondmaskers verplicht. We voeren hier uit wat de Nationale Veiligheidsraad ons heeft gevraagd.” Er komen dus geen quota per voertuig, zoals tijdens de lockdown of zoals in sommige andere steden in Europa. “We vragen aan de reizigers om het gezond verstand te gebruiken,” zegt Van hamme.

Staking helpt de zaak niet vooruit

De MIVB worstelt momenteel met wilde stakingen. Vooral bij de buschauffeurs is ongenoegen omdat volgens hen de veiligheid niet gegarandeerd is. Velen van hen zijn deze week niet komen werken. Ze beroepen zich op een regel uit het arbeidsrecht die de werkgever verplicht om voor aan veilige werkomgeving te zorgen. Dat wordt nog een juridische kluif, zeker omdat er wél een akkoord tussen directie en vakbonden over de genomen veiligheidsmaatregelen.

Ironisch genoeg zorgen precies die spontane stakingen voor extra problemen met de social distancing. Door de staking reed tachtig procent van de bussen en veertig procent van de trams gisteren niet uit. Minder capaciteit, betekent dat de voertuigen die wél uitrijden sneller vol raken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, covid-19, coronacrisis, MIVB, staking

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni