Nachttrein tussen Brussel en München verdwijnt in december

© Belgaimage
| De 'NightJet' rijdt sinds januari 2020 tussen Brussel en Wenen. Een deel van de trein splitste af richting München, maar dat verdwijnt nu.

Midden december zal de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB het uurrooster van haar Europese nachttreinen omgooien. Voor Brussel betekent dat een schrapping van de rechtstreekse verbinding tussen Brussel, München en Innsbrück. Het collectief 'Back on Track Belgium' is teleurgesteld. "Deze nachttrein naar Beieren en Tirol is nodig om een alternatief voor het vliegen te bieden." De verbinding met Wenen blijft wel behouden en krijgt zelfs een hogere frequentie.

De nachttrein richting Innsbruck werd nog maar in januari dit jaar gelanceerd, maar verdwijnt vanaf december dus al uit het schema. Het gaat eigenlijk om een deel van de Night Jet tussen Brussel en Wenen, dat in de Duitse stad Neurenberg afsplitst en vandaar verder rijdt naar München en Innsbruck. Dit treingedeelte zal vanaf december vanuit Amsterdam vertrekken - dus kunnen de Brusselaars niet meer rechtstreeks naar de Oostenrijkse skipistes sporen.

"Je kan wel nog altijd vanuit Brussel naar Keulen reizen en daar overstappen op de nachttrein naar Innsbruck", zegt woordvoerder Bernhard Rieder van ÖBB over de aanpassing. "Om technische redenen moesten we de nachtverbinding naar Innsbrück vanuit Amsterdam laten vertrekken, maar de treinen kruisen elkaar wel degelijk nog in Keulen."

Volgens Peter Baeyens van het collectief 'Back on Track Belgium', dat pleit voor meer nachttreinverbindingen met ons land, heeft de vorige federale regering de boot gemist omdat Nederland ons voor was met een steviger contract. "Net nu we horen dat de nieuwe regering actief wil nadenken over extra nachtreinen, blijkt dat één verbinding al wegvalt onder impuls van de vorige regering", zegt Baeyens. "'Onze' trein gaat nu naar Nederland omdat de Nederlandse overheid met financiële garanties over de brug komt, in tegenstelling tot de Belgische. Dat is jammer, want er gaan amper 60 ritten geweest op dit traject. Na 325 dagen verdwijnt de verbinding al uit het aanbod."

Vaker naar Wenen

Het collectief ziet wel degelijk een noodzaak aan zo'n treinverbinding naar Beieren en naar Tirol. "De aantrekkelijkheid van deze bestemmingen is duidelijk", zegt Baeyens. "Vóór de pandemie waren er meer dan 40 vluchten per week van België naar München voor amper 800 kilometer tussen deze twee steden. Wij zijn ervan overtuigd dat deze nachttrein naar Beieren en Tirol nodig is om een alternatief voor het vliegen te bieden."

De wijziging zal op 13 december ingaan, laat ÖBB weten. Woordvoerder Rieder zegt alvast dat de frequentie van de nachttrein richting Wenen wél zal worden opgetrokken, maar kan nog niet bevestigen naar hoeveel dagen per week. Volgens Baeyens zou het gaan om één extra rit per week, goed voor in totaal drie vertrekken en aankomsten. Bij spoorwegmaatschappij NMBS wil men geen commentaar geven op de buitenlandse haltes van nachttreinen die uit ons land vertrekken.

'Back on Track Belgium' wil alvast meer internationale nachttreinen naar Brussel halen met hun project 'Hub4Brussels'. Dat plan stellen ze op 22 oktober nog voor op een Europese conferentie. Zij denken onder meer aan een nachttrein tussen Brussel en Berlijn, net als verbindingen met Malmö, Warschau, Praag, Milaan, Venetië, Nice en Barcelona.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?