Nieuw burgercomité gaat actie voeren na dodelijk ongeval Koekelberg

© Kevin Van den Panhuyzen
| Dariana (en niet Adriana), 30 jaar oud, overleed op zondag 30 maart, toen ze op een zebrapad op de Jetselaan werd aangereden door een auto die twee stilstaande wagens inhaalde over het fietspad.

Het nieuwe burgerinitiatief voor nul verkeersdoden in Koekelberg gaat het slachtoffer van het dodelijke ongeval zondag herdenken om 11.30 uur, het tijdstip waarop de 30-jarige Dariana werd aangereden op een zebrapad op de Jetselaan. Het comité zal later nog acties ondernemen voor meer verkeersveiligheid. 

Gemeenschapscentrum De Platoo is goed gevuld, twee dagen na het dodelijke ongeval waarbij de 30-jarige Dariana werd aangereden op een zebrapad, toen een auto twee stilstaande wagens inhaalde over het fietspad. Mensen uit Koekelberg, Ganshoren, Sint-Agatha-Berchem en Jette komen samen om een nieuw actiecomité op te richten voor nul verkeersdoden.

"We willen dit jammerlijk moment aangrijpen om na te denken over mobiliteit. Er moet iets veranderen aan de schrijnende toestanden op sommige Brusselse wegen", opent initiatiefnemer Koen De Paepe de vergadering. 

'Moordwapens'

Mensen zijn verdrietig en vooral verontwaardigd. Elke aanwezige verklaart zijn of haar motivatie. "Gewestwegen zijn als autostrades, auto's zijn moordwapens", zegt iemand. "In mijn straat zag ik gisteren nog een ongeval gebeuren", klinkt het even later. 

Een vrouw fietst dagelijks naar Ribaucourt, "iedere dag langs het dodentraject." Wie kinderen heeft, vreest voor hun veiligheid. "Ik ben bang wanneer ik mijn kinderen loslaat in het verkeer", vertelt een moeder. "We mogen niet wachten tot het volgende ongeval. Wat gaan we doen?" 

 

 

20190403 12 Koekelberg verkeersveiligheid verkeer Jetselaan zebrapad voetganger dodelijk ongeval verkeersdode 1081
© Kevin Van den Panhuyzen
| De plek van het dodelijk ongeval.

'Monopolie auto'

Een dertigtal mensen neemt deel aan de startvergadering van het nieuw actiecomité. Sommigen zijn betrokken bij Filter Café Filtré, het burgerinitiatief voor schone lucht, voor anderen is dit de eerste keer dat ze zich verenigen in een actiegroep. Ook ervaringsdeskundige Pieter Fannes is erbij om zijn ervaringen met 1030/0, het actiecomité voor nul verkeersdoden in Schaarbeek, te delen.

Iedereen denkt luidop na over mogelijke acties om bijvoorbeeld voor minder auto's rond het Elisabethpark te zorgen. "Mooie ruimtes worden gemonopoliseerd door 'de god auto.' Soms is de oplossing gemakkelijk door een streep door een straat te trekken", begint een buurtbewoner. "Of we kunnen de baan versmallen of zelfs blokkeren", stelt iemand anders voor. 

20190403 23 Pieter Fannes actiecomité 1180 tijdens opstart Koekelberg verkeersveiligheid verkeer Jetselaan zebrapad voetganger dodelijk ongeval verkeersdode 1081
© Kevin Van den Panhuyzen
| Pieter Fannes van 1030/0 en Koen De Paepe van 1081/0

"Indirect heeft Brussel Mobiliteit haar dood veroorzaakt door dat kruispunt niet aan te pakken", stelt een man boos. "We moeten Brussel Mobiliteit voor de rechter slepen", een voorstel dat de nodige nuance krijgt van een werkneemster van dat departement, die de ongerustheid van iedereen deelt. 

Nul verkeersdoden

De groep komt tot een consensus: zondag wordt het slachtoffer van het dodelijke ongeval - volgens sommige aanwezigen "een moord"- herdacht om 11.30 uur, het tijdstip waarop ze werd aangereden. Tijdens de herdenking wil het actiecomité met als voorlopige naam 1081/0 de plek van het ongeval, het kruispunt tussen de Jetselaan en de Landsroemlaan, laten afsluiten door de politie. 

"We gaan haar eerst herdenken, daarna gaan we actie voeren voor een Brussel zonder verkeersdoden", luidt het besluit, al is de urgentie voor sommigen nog groter. "We moeten de straat op." 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?