| De SUGG-fietsen zijn kleiner, compacter en robuuster. "Ze gaan tientallen jaren mee."

Nieuwe fietsmerk SUGG is volledig Brussels: 'Ode aan mijn moeder’

Nena Langloh
© BRUZZ
30/01/2023

Knalgeel, compact en honderd procent Brussels: de fietsen van het nieuwe fietsmerk SUGG vallen op. Voor bezieler Frédéric Mertens sluiten zijn tweewielers perfect aan bij een grootstad. “Iedereen kan dezelfde fiets gebruiken en in een klein appartement neemt hij amper plaats in.”

Het eerste model van SUGG heet Compacto en de fiets heeft zijn naam niet gestolen. De wielen van 16 inch zijn een stuk kleiner dan die van een gewone stadsfiets (28 inch), het kader is korter en het gewicht lichter. Een plooifiets hoefde de Compacto dus niet te worden. "Door het kleine formaat past de fiets in een stad als Brussel. Je kunt de fiets gemakkelijk meenemen op het openbaar vervoer of opbergen in een klein appartement," zegt Mertens, die het fietsmerk in 2020 bedacht.

De Compacto kent maar één maat en is unisex. Ook kinderen van tien jaar kunnen op de fiets rijden, omdat zadel gemakkelijk aan te passen is aan de lengte van de gebruiker. “Een gezin van vier personen zou dus in principe dezelfde fiets kunnen gebruiken,” zegt Mertens. “Of een bedrijf kan één Compacto ter beschikking stellen van al zijn werknemers.”

Op het vlak van mobiliteit kan het beter in Brussel, vond Mertens. Volgens hem is de stad niet meer aangenaam: automobilisten rijden te agressief en te snel. “Het eerste wat je tegen een kind zegt als je naar buiten komt, is dat het moet oppassen voor de auto’s,” vertelt hij aan BRUZZ.

Toch merkt hij ook een kentering. “In een grootstad is de zachte mobiliteit de toekomst,” voorspelt Mertens. “Vijf jaar geleden begon het ecologisch bewustzijn zich in hoog tempo te ontwikkelen. Mensen willen minder luchtvervuiling, minder geluidshinder, rustige straten en respectvol verkeer.”

Brusselse makelij

Mertens was in 2014 een van de medeoprichters van Ahooga, een Brussels fietsmerk dat elektrische plooifietsen produceert. Enkele jaren later strookte de richting die het merk uitging niet meer met zijn waarden. Daarom ontwierp hij in 2020 een nieuw model dat dat wel deed: een duurzame, comfortabele fiets die lokaal ontworpen is en hier kan gemonteerd worden.

In november vorig jaar was het dan zover: na anderhalf jaar wachten werden de onderdelen geleverd en konden de eerste SUGG Compacto’s gemonteerd worden. Sindsdien monteerden Brusselse mecaniciens al vijftig exemplaren in het atelier in de Lakensestraat. “We willen er dit jaar 100 produceren, en daarna geleidelijk opschalen naar 1.200 per jaar in 2028.” Sinds het begin van de productie werden 25 fietsen verkocht.

De onderdelen koopt Mertens voornamelijk bij Europese producenten. Zo worden de wielen in Tsjechië gemaakt en komen de kettingen en pedalen uit Italië. “Sommige stukken moeten van verder komen - bijvoorbeeld uit Taiwan, Japan of China - maar in eerste instantie houden we rekening met de democratische toestand van het land.”

Behalve Bike43, een Brussels merk dat longtailfietsen verkoopt, is SUGG nu het enige fietsmerk dat honderd procent Brussels is. “Alle fietsen worden hier ontworpen en gemonteerd. Zo creëren we lokaal jobs, wat belangrijk is in een stad waar de werkloosheid zo hoog ligt.”

20230130_SUGG atelier.jpg

| Mechaniciens Maulde Galles en Sylvain Debliquy monteren de Compacto.

Niet-elektrisch en niet-plooibaar

Opvallend is dat Mertens niet denkt dat elektrische fietsen of plooifietsen bij de toekomst van de grootstad passen, hoewel de elektrische fiets net aan populariteit wint. “Het heuvelachtige karakter van Brussel kan een uitdaging zijn, maar dat hoeft geen reden te zijn om een elektrische fiets aan te schaffen,” vindt de oprichter. De enige uitzondering is volgens hem de elektrische bakfiets om zware materialen te vervoeren, of voor wie niet-elektrisch rijden fysiek onmogelijk is.

“Een SUGG-fiets heeft kleinere wielen en een kort kader - ze lijken een beetje op een bmx. Omdat er geen motor of batterij in zit, is de fiets een stuk lichter,” zegt Mertens. “Een Cowboyfiets (een ander populair Brussels merk dat elektrische fietsen produceert, red.) kost al snel 3.000 euro en kan je na vijftien jaar niet meer gebruiken omdat de motor of batterij niet meer bestaat. Onze fietsen kosten 1.210 euro en zijn zo robuust dat je ze nog tientallen jaren kunt gebruiken. Wij hoeven ook geen rekening te houden met batterijen of motors.”

Het model is ook geen plooifiets geworden. “Die zijn te ingewikkeld. Het mechanisme is moeilijker te fabriceren en minder gebruiksvriendelijk,” zegt Mertens. Volgens hem is de Compacto klein genoeg om een plooifiets te vervangen, en bovendien gemakkelijker te repareren.

De naam? Die is een erfenis van zijn moeder: haar achternaam was Sugg, maar vandaag draagt niemand in België de achternaam nog. “Ik heb zelf de achternaam van mijn vader gekregen, dus wilde ik haar naam verder laten bestaan in het fietsmerk,” besluit Mertens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, sugg, Brussels fietsmerk

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni