Adolphe Maxlaan heraanleg centrale lanen voetgangerszone woonerf

| De Adolphe Maxlaan wordt heraangelegd in dezelfde stijl als de Anspachlaan

Openbaar onderzoek nieuwe Adolphe Maxlaan gestart

TG
© BRUZZ
26/08/2021

De Adolphe Maxlaan in het stadscentrum wordt volledig heraangelegd in dezelfde stijl als de Anspachlaan. De laan moet autoluwer worden, met fors meer ruimte voor voetgangers. De bestaande bomen zijn in slechte staat en worden vervangen door nieuwe exemplaren. Ook enkele zijstraten worden aangepakt. Het openbaar onderzoek over de plannen duurt nog tot 16 september.

De Adolphe Maxlaan werd voor het laatst heraangelegd in 1976, 45 jaar geleden dus. De keuzes van toen zijn voorbijgestreefd, vindt de Stad Brussel, en daarom moet de laan een grondige heraanleg krijgen. Zo is er te veel ruimte voor autoverkeer en parkeren, en hebben voetgangers te weinig plaats. Hetzelfde geldt voor de straten tussen de Adolphe Maxlaan en de Jacqmainlaan. Die worden aangepakt omdat de aanleg een verloederde indruk geeft en omdat de stoepen te smal zijn.

In de nieuwe aanleg wordt de rijweg versmald van 9,15 tot 5 meter breed en komen er stoepen van minstens 4 meter aan beide kanten. Tussen stoep en rijweg komt ook een 'verblijfszone' met ruimte voor terrassen, groen, laden en lossen,... De heraanleg gebeurt zonder niveauverschillen om te benadrukken dat het om een woonerf gaat. Voetgangers hebben er dus voorrang.

Fietsers moeten de ruimte delen met autobestuurders. De Stad verwacht dat dat mogelijk zal zijn door een beperkte hoeveelheid autoverkeer. Er worden meer fietsenstallingen voorzien en er komt mogelijk ook een extra Villo-station. Het aantal parkeerplaatsen daalt sterk van ruim 100 tot 30. De plaatsen zullen enkel gebruikt mogen worden voor leveringen of om mensen af te zetten. Mensen met een bewonerskaart zullen er niet kunnen parkeren.

Ongezonde bomen

Ook de straten tussen de Adolphe Maxlaan en de Jacqmainlaan worden heraangelegd. Het gaat om de Finisterraestraat, Bruidsstraat, Sint-Pietersstraat, Nieuwbrug en Mechelsestraat. Ze worden allemaal aangelegd als voetgangerszone of woonerf met een beperkt aantal parkeerplaatsen, behalve de Nieuwbrug waar een onderscheid blijft bestaan tussen rijweg en stoepen.

De bestaande bomen van de Adolphe Maxlaan moeten verdwijnen. Ze werden in 1976 geplant in bakken en verschillende bomen zijn niet meer in goede staat. Vijf tot zeven van de 41 bestaande bomen zouden verplaatst kunnen worden, de andere bomen sneuvelen. In totaal komen er 36 nieuwe elzen. Daarnaast komen er ook 23 meerstammige bomen die door hun bloei of door hun herfstbladeren kleur moeten toevoegen aan de straat.

Het openbaar onderzoek over de plannen duurt tot 16 september. Tot dan kunnen burgers en organisaties de plannen inkijken en hun mening erover geven. Vervolgens zal de overlegcommissie de plannen beoordelen en een advies over de bouwvergunning geven.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni