De Stad Brussel wil de voetgangerszone weer aan de voetgangers geven. Dat stond zo al in het meerderheidsakkoord en de studie ernaar is “ver gevorderd”, zegt mobiliteitsschepen Anaïs Maes (Vooruit). Zij wil dat fietsers en steppers vanaf 2026 niet langer in de Anspachlaan mogen rijden. Het gaat om het stuk tussen de Bisschopsstraat en het Fontainasplein.
Anaïs Maes: 'Verbod op tweewielers in de voetgangerszone komt er volgend jaar'
Dat meldt Maes ter gelegenheid van de Week van de Mobiliteit. Ze geeft daarmee gevolg aan het meerderheidsakkoord dat het nieuwe schepencollege van de Stad Brussel vorig jaar opstelde na de lokale verkiezingen.
“Veiligheid is de rode draad van al onze maatregelen, steeds gebaseerd op het STOP-principe (afkorting voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en Privévervoer, en tevens in die volgorde toegepast bij stadsplanning, red.). Dit betekent dat de voetganger altijd voorrang krijgt en dat wij bij elke beslissing prioriteit geven aan de meest kwetsbaren,” zegt Anaïs Maes in een nota aan onze redactie.
Haar kabinet verwijst naar een recente beslissing volgens datzelfde principe in het Ter Kamerenbos. In het voorjaar kwamen daar veertig rotsblokken op de weg te liggen, nadat een jongetje van drie jaar er was aangereden door een fietscoureur. “Inmiddels zijn er minder ongevallen en is het gemor over die blokken volledig gaan liggen,” zegt woordvoerder Rens Gijsen van schepen Maes. De Anspachlaan krijgt zeker geen rotsblokken, benadrukt Gijsen, maar wel een verbod op tweewielers vanaf volgend jaar.
Op de centrale as van de voetgangerszone, de Anspachlaan, mag je officieel niet sneller dan 6 kilometer per uur rijden. In de praktijk houden veel mensen zich daar niet aan. “We krijgen veel signalen van mensen die zich bedreigd voelen door snelle steps en fietsen,” zegt Anaïs Maes. “Na jaren van frustratie moeten we ingrijpen. Tussen het Fontainasplein en de Bisschopsstraat zal je niet meer mogen doorrijden met de fiets of step. Oversteken kan wel, en je mag je fiets of step nog altijd aan de hand meenemen en parkeren in de zone.”
Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een boete. De politie wordt actief betrokken bij de handhaving. Tegelijk werkt de stad samen met fietsersverenigingen om alternatieve routes uit te denken. “Zij zijn ook kwetsbare weggebruikers, dus hun mobiliteit blijft belangrijk. Maar in de voetgangerszone staat de voetganger voortaan écht op de eerste plaats.”
“We mikken op een uitvoering begin 2026, waarbij we adviezen inwinnen, afstemmen met de politie en de signalisatie voorzien.”
Schepen voor Mobiliteit en Stedenbouw, Stad Brussel
“We onderzoeken nu nog een veilige, alternatieve as voor fietsers en andere tweewielers,” zegt Rens Gijsen. “Daarvoor denken we aan de Arteveldestraat, de Visverkopersstraat en Zwarte Lieve Vrouwestraat.” Die straten lopen aansluitend parallel met de Anspachlaan en langs het Brucity-gebouw.
Extra subsidies
Het geplande verbod kan pas ingaan zodra de studie rond is, benadrukt Gijsen. Het moet nadien ook door de rest van de schepenen en de gemeenteraad worden goedgekeurd.
“We mikken daarom op volgend jaar voor de invoering van het nieuwe verbod,” zegt Gijsen. Vorig jaar was al gezegd dat het verbod in februari 2025 zou ingaan, na de werken aan het Brucity-gebouw. Er is dus wat vertraging. “Onze studie is al ver gevorderd. We mikken op een uitvoering begin 2026, waarbij we adviezen inwinnen, afstemmen met de politie en de signalisatie voorzien,” klinkt het nu.
Voor de invoering zal ook met de uitbaters van elektronische deelsteps worden samengezeten. Die moeten de snelheid van hun e-steps nu al beperken tot acht kilometer per uur.
Daarnaast trekt de Stad 332.000 euro uit voor organisaties die fietslessen aan kwetsbare groepen aanbieden, zoals kinderen, maar ook vrouwen. Het gaat om verenigingen als Molembike, Elles et Selles, Pro Velo, Ride Your Future, Vollenbike en Kidical Mass. Die dreigden anders zonder subsidies te vallen, zegt schepen Maes. “Door het uitblijven van een gewestregering is de subsidiestroom voor dergelijke essentiële organisaties onzeker. Daarom vinden wij het vanuit de Stad Brussel zeer belangrijk hun werking te verzekeren,” zegt ze.
Ten slotte wil de schepen blijven investeren in veilige schoolomgevingen voor kinderen en fietsers. Zo is het voetpad aan basisschool De Schatkist in Haren afgelopen zomer nog verbreed en kwamen er Berlijnse kussens om automobilisten daar aan de oversteekplaatsen af te remmen. “We blijven zoeken naar aangepaste verkeersmaatregelen om kinderen veilig van en naar school te laten gaan,” besluit haar woordvoerder Gijsen.
De Week van de Mobiliteit loopt van dinsdag 16 september tot maandag 22 september 2025.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Anaïs Maes , voetgangerszone , Anspachlaan , voetgangers , fietsers