"Na wat opzoekingswerk online, ontdekte ik dat die paaltjes eigenlijk heel onveilig zijn voor fietsers. Ze worden dan ook afgeraden door de Fietsersbond hier in België. En Nederland heeft zelfs besloten om alle paaltjes aan fietspaden weg te halen. Te gevaarlijk," beweert Knip.
Vooralsnog ondervindt hij vooral problemen bij de levering en ophaling van het hotel-linnen aan zijn zaak. Ook Hotel Mirabeau, net naast de zaak van Knip, klaagt over het feit dat er voor taxi's en leveringen geen plaats meer is.
"Het is al niet makkelijk om een bedrijf te overhalen om te leveren in centrum Brussel. Nu kunnen ze niet meer halt houden voor de deur, anders wordt de hele weg geblokkeerd. Ik ben bang dat het bedrijf zal stoppen met leveren en dat we dan geen andere leverancier meer vinden."
Veilig en vlot
Maar belangrijker natuurlijk is de vlotte doorstroom van voertuigen van de politie en de brandweerdiensten. Door de paaltjes kunnen wagens in de straat niet meer makkelijk uitwijken om de doorgang vrij te maken.
"Stilstaan is wettelijk toegelaten in de straat, maar het zorgt nu voor opstoppingen. Ik heb weet van een chauffeur die ten onrechte werd beboet. Ik zie niet in hoe dit voor een verbetering zorgt," getuigt de zaakvoerder. In de straat wordt momenteel ook gewerkt aan de glasvezelverbinding van Proximus, een werk van lange adem voor de provider in het centrum van de stad. Ook zij hebben daarvoor de volledige breedte van de straat nodig.
Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt kondigde de plaatsing van de paaltjes vorige week aan en is nog altijd tevreden over de wijziging. "Ik heb nog maar twee klachten gehad over de paaltjes op zich. Die paaltjes zijn er omdat we net enorm veel klachten kregen over chauffeurs die op het fietspad reden en parkeerden – ook van bezorgde ouders van de kinderen in Sint-Joris."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.