Guillaume Servonnat, mobiliteitsexpert: 'Het gewestelijke parkeerbeleidsplan is nog altijd niet van kracht, en intussen ook nog eens behoorlijk verwaterd'

'Parkeerbeleidsplan nog steeds niet van kracht'

Sara De Sloover
© BRUZZ
13/12/2017

Het net voorgestelde nieuwe parkeerplatform waarmee je op termijn op om het even welke plek in Brussel kunt betalen, is een goed initiatief, zegt mobiliteitsexpert Guillaume Servonnat. Maar het bijbehorende gezamenlijke parkeerbeleid hinkt achterop. Het gewestelijke parkeerbeleidsplan is na jaren vergaderen nog altijd niet van kracht, en is intussen behoorlijk verwaterd.

Woensdag heeft het Gewestelijk Parkeeragentschap parking.brussels een nieuw betaalplatform voorgesteld, dat het straatparkeren in het gewest moet vergemakkelijken. Als de Brusselse gemeenten willen meedoen, zullen bestuurders voortaan met één systeem overal in Brussel kunnen betalen.

Een app die duidelijk vaststelt in welke parkeerzone je je bevindt, en welk tarief je daar moet betalen, kan Guillaume Servonnat, mobiliteitsconsultant bij Espaces-Mobilités, alleen maar toejuichen. “Parking.brussels had alleen een heel beperkte app, waarop je enkel de openbare parkings terugvond.”

Toch kampt het nieuwe platform volgens Servonnat met hetzelfde probleem dat ook elders in het Brusselse parkeerbeleid opduikt, namelijk dat gemeenten vrijwillig kunnen kiezen of ze zich inschrijven voor het nieuwe betaalplatform of niet.

“Gemeenten konden eerder ook al kiezen of ze zich wilden aansluiten bij het gewestelijke parkeerbeleidsplan of niet. De meeste gemeenten wilden hun autonomie behouden, en nog altijd zijn er maar zes lid van het Parkeeragentschap.”

“Er is constant gebakkelei tussen schepenen en gewest over de parkeertarieven en de verdeling in zones. Het gewest vraagt de gemeenten om hun mening, maar daar blokkeert het. Resultaat: het parkeerbeleidsplan, dat van start had moeten gaan op 1 januari 2017, is nog altijd niet in voege,” zegt Servonnat.

"De mobiliteit moet beter, zeggen de gemeenten, maar zodra we over parkeren praten, steigeren de burgemeesters"

Guillaume Servonnat, mobiliteitsexpert

Verwaterd

Het oorspronkelijke beleidsplan is intussen bovendien serieus verwaterd, zegt Servonnat, die meerdere parkeerplannen mee heeft opgesteld, zowel voor het Gewestelijk Parkeeragentschap als voor de gemeenten. “Van de logische en coherente indeling in ‘sectoren’ van 150 hectare, over de gemeentegrenzen heen, schiet niet veel meer over. Gemeenten wilden zones binnen hun eigen grenzen, of hebben bijvoorbeeld zones gecreëerd rond transporthubs als metrostations. Zo moedig je inwoners van de andere kant van de gemeente aan om de auto te nemen naar de metrohalte. Dat is totaal tegenstrijdig met een parkeerbeleidsplan.”

“Realistisch gezien,” zo denkt Servonnat, “zal het nog tien tot twaalf jaar duren voor alle gemeenten zich aangesloten zullen hebben bij het Gewestelijk Parkeeragentschap, en vooraleer het gewest dus alle betalingen zal beheren. Er wordt nu gemeente per gemeente onderhandeld, en dat kost tijd.”

Als je weet dat een op de drie auto’s in Brussel op zoek is naar een parkeerplaats, maakt dat meteen duidelijk dat één gewestelijk parkeerbeleid een grote impact zou kunnen hebben op het (auto)verkeer.

“Gemeenten hebben altijd de mond vol dat ‘de mobiliteit moet verbeteren’, maar zodra we over parkeren praten, steigeren de burgemeesters. Maar het is duidelijk dat zodra bewonerskaarten duurder worden, en gezinnen niet meer bijna gratis twee of drie wagens op de openbare weg kunnen stallen, dat grote effecten zou hebben,” oordeelt de mobiliteitsexpert.

"Veel gemeenten hebben bovendien archaïsche systemen, die meer kosten dan nodig. We gaan er nog te vaak van uit dat gemeenten hun parkeerbeleid niet uit handen willen geven omdat het een melkkoe zou zijn. In werkelijkheid leggen ze er vaak geld op toe.”

Parking Brussels, parkeerapp

"Nieuwe efficiënte technologie maakt het veiliger voor parkeerwachters. Er zijn buurten in Molenbeek waar ze nu niet passeren omdat ze er fysiek bedreigd worden"

Guillaume Servonnat, mobiliteitsexpert

Scancar

Het gewest kan de gemeenten aanzetten om toe te treden tot parking.brussels door hen de nieuwste technologieën te laten ontdekken, meent Servonnat daarom.

“Een parkeerwacht controleert driehonderd auto’s per dag, een ‘scancar’ haalt er wel vijfduizend. Die efficiënte technologie maakt het ook veiliger voor de parkeerwachters. Er zijn buurten in Molenbeek (dat lid is van het Gewestelijk Parkeeragentschap, red.) waar de parkeerwachten nu niet passeren omdat ze er fysiek bedreigd worden. De huidige medewerkers zouden dan omgeschoold kunnen worden om die technologie te beheren en controles effectiever te maken. Eén keer per dag controleren werkt immers niet voldoende ontradend.”

Maar als de zachte aanpak niet werkt, moet minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) misschien ook wetgeving inzetten om het parkeerbeleid in het hele gewest te stroomlijnen.

“Als gemeenten niet mee willen doen, moet het gewest misschien het beheer van het wegennet overnemen bijvoorbeeld – al lijkt me dat gecompliceerd –, een andere financiële deal sluiten, of desnoods boetes heffen als de gemeente de deadline om lid te worden van het Parkeeragentschap niet haalt. Gemeenten moeten snappen dat ze niet alles op hun eilandje kunnen blijven doen.”

Opinie_parking_steward_BRUZZ_ACTUA_1595_(c)_Marc_Gysens.jpg

Opinie parking steward BRUZZ ACTUA 1595

parking, steward, parkeren

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, parkeren, parkeerbeleid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni