| De ingang van de Belliardtunnel zal af en toe geheel of gedeeltelijk worden afgesloten.

Renovatie Wet- en Belliardtunnel op til: vanaf 2024 geregeld sluitingen

AD
04/01/2023

Brussel Mobiliteit heeft een vergunningsaanvraag ingediend om Wet- en Belliardtunnel te renoveren. De werkzaamheden zullen naar verwachting zo’n tweeënhalf jaar duren, met een volledige sluiting van de tunnels gedurende vijf maanden.

Brussel Mobiliteit heeft recent een vergunningsaanvraag ingediend om zowel de Belliard- als de Wettunnel te renoveren en veiliger te maken. Het openbaar onderzoek ging eind december van start en loopt nog tot 26 januari.

De renovatie zal in fases verlopen. “De werken zullen ongeveer 2,5 jaar duren”, zegt Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit. “Wanneer die werken van start gaan, zal afhangen van de vergunningsaanvraag en het aanbestedingsdossier.” Als alle procedures vlot verlopen, zouden de werkzaamheden begin 2024 van start kunnen gaan.

“De bedoeling is dat we de tunnels vijftien maanden alleen ‘s nachts afsluiten en vijf maanden 24/7 sluiten voor alle verkeer. Die volledige sluiting zal uiteraard plaatsvinden in de kalmere, vakantieperiodes”, aldus Paemen.

Belangrijke verkeersaders

De impact daarvan zou wel eens groot kunnen zijn. Gemiddeld rijden er iedere dag 45.000 bestuurders door de Belliardtunnel en 30.000 door de Wettunnel. De Wettunnel ligt onder de Wetstraat en het Robert Schumanplein en verbindt de Jubelparktunnel met de Wetstraat. De Belliardtunnel is veel langer en verbindt de Belliardstraat met de Tervurenlaan enerzijds, en het het Reyerscomplex anderzijds - de splitsing bevindt zich onder het Robert Schumanplein. De tunnel is een belangrijke verkeersader in Brussel voor het verkeer dat de hoofdstad wil verlaten.

Totaalrenovatie

Uit de vergunningsaanvraag valt af te leiden hoe dringend de werkzaamheden zijn. "De vele tunnels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn voor het merendeel niet alleen verouderd, maar worden ook gekenmerkt door technische installaties waarvan de functionele tekortkomingen onvoldoende garanties bieden voor de veiligheid van de gebruikers", staat er te lezen.

De geplande werkzaamheden bestaan uit een totaalrenovatie, zonder een aanpassing van de verkeerssituatie. “Deze werkzaamheden zullen dus geen gevolgen hebben voor de status, het verkeer, het profiel en de lengte van de Wet- en Belliardtunnel”, klinkt het in de aanvraag.

Op de planning staat de renovatie van de vervallen bouwconstructies, voetpaden en rioleringen, alsook de aanleg van nieuwe nooduitgangen. In totaal zouden er vier extra nooduitgangen komen, waardoor het totaal op twaalf komt. Daarnaast zal ook het ventilatie- en verlichtingssysteem vernieuwd worden en komen er geluidsabsorberende panelen.

De vergunningsaanvraag is noodzakelijk omwille van de bouw van drie nieuwe nooduitgangen en de vergroting van een van de uitgangen, waardoor het volume van de tunnels de facto toeneemt.

De ingang van de Belliardtunnel zal er in de toekomst enigszins anders uitzien. De huidige structuur in bruine steen zal worden afgebroken en vervangen door hekken met prikkeldraad.

Aan de kant van de Blijde Inkomstlaan zullen de lage muurtjes maken plaats voor barrières die het zicht minder belemmeren.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni