De grondige renovatie van de Wet- en Belliardtunnel is opnieuw uitgesteld, zo schrijft La Dernière Heure zaterdag en dat wordt aan BRUZZ bevestigd door Brussel Mobiliteit. Normaal gezien hadden die grote werkzaamheden dit jaar nog van start moeten gaan, maar de afwezigheid van een nieuwe Brusselse regering gooit roet in het eten.
© PhotoNews
| Files in de Brusselse tunnels (archief).
Renovatie van Wettunnel en Belliardtunnel opnieuw uitgesteld
De Franstalige krant meldt dat er nog steeds geen tijdschema voor de renovatie van de Wet- en Belliardtunnels is vastgelegd. Die moderniseringswerken zijn nochtans al geruime tijd gepland. Ze hadden initieel al in 2021 moeten beginnen, maar zijn al verschillende keren uitgesteld, en zullen ook dit jaar niet opgestart worden.
De renovatie van beide tunnels kost namelijk veel geld, de huidige Brusselse regering in lopende zaken kan geen groen licht geven voor zo'n grote investering. In april 2024 schatte de Brusselse regering dat er 161 miljoen euro nodig is voor de hele renovatie. Of die in zijn geheel of deels zal worden uitgevoerd, moet deel uitmaken van de onderhandelingen voor een nieuwe Brusselse regering.
In La Dernière Heure waarschuwt Brussel Mobiliteit nochtans dat die renovatie nodig is. De elektronica in beide tunnels is dringend aan vervanging toe. "Wanneer die compleet versleten is, zullen afsluitingen van deze tunnels vaker voorkomen en zal het moeilijker worden om het verkeer vlot te laten verlopen", klinkt het.
Meerjarenplan
Het project om de Wet- en Belliardtunnel te moderniseren maakt deel uit van het meerjarenplan van het Gewest om te investeren in de verkeerstunnels. Dat kwam er na verschillende incidenten in Brusselse tunnels zo'n tien jaar geleden door achterstallig onderhoud. Het groot onderhoud aan de Wet- en Belliardtunnel zou in 2024 van start gaan, maar de werken werden eind 2023 uitgesteld. Daarvoor gaf de Brusselse regering toen ‘procedurele redenen’ als verklaring.
De Wet- en Belliardtunnel vormen technisch en structureel één geheel, daarom worden ze samen aangepakt. De renovatie omvat onder andere de bouw van bijkomende nooduitgangen en de vernieuwing van het ventilatiesysteem. De verbouwing moet de tunnels een stuk brandveiliger maken en ook de verlichting wordt vernieuwd. Om de hinder te beperken zullen de renovatiewerken vooral ‘s nachts plaatsvinden.
Wanneer de renovatie wel van start kan gaan, is op dit moment onduidelijk. Het kabinet van ontslagnemend Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) verzekert in La Dernière Heure dat het uitstel de veiligheid van het wegverkeer niet in gevaar brengt en dat er sinds de ‘tunnelcrisis" een actieplan is opgesteld met regelmatige tunnelinspecties.
Lees meer over: Brussel-Stad , Etterbeek , Schaarbeek , Mobiliteit , Brussel Mobiliteit , brusselse tunnels , Belliardtunnel , Wettunnel , renovatie tunnels