Roltrap Montgomery blijft zorgenkind

© Bettina Hubo
| De roltrap in metrostation Montgomery is oud en vaak buiten gebruik.

De roltrap in metrostation Montgomery die de afgelopen maanden om de haverklap defect was, blijft nog minstens tot 6 april buiten werking.

Het viel Radio 1-journalist David Van Ooteghem op dat de roltrap in metro Montgomery wel erg vaak buiten werking is.
© Radio 1
| Het viel Radio 1-journalist David Van Ooteghem op dat de roltrap in metro Montgomery wel erg vaak buiten werking is.

Het was Radio 2-journalist David Van Ooteghem die de kat de bel aanbond. Hij komt elke dag met de metro aan in Montgomery en moet dan met de roltrap omhoog om daar de tram te nemen. Al een jaar of twee viel het hem op dat die roltrap wel heel vaak buiten werking was, soms dagenlang. Als gevolg moesten de reizigers telkens over de hoge, stilstaande treden naar boven klauteren. Een vaste trap is er op die plaats niet.

Op den duur begon hij via Twitter verslag uit te brengen van de pannes: op 16 oktober stond de roltrap stil, vervolgens de hele maand november, half december ging het ding opnieuw voor twee weken plat, op 18 en 31 januari was het weer zover en op 13 februari lag de roltrap stil voor een herstelling van 24 uur, die uiteindelijk drie dagen zou duren. “Echt een ramp,” zegt Van Ooteghem.

De kwestie haalde het Radio 1-programma Nieuwe Feiten waarin presentator Lieven Vandenhaute het had over de ‘zieke lift van Montgomery’.

Momenteel is de roltrap alweer een hele poos buiten werking. Tot 6 april, zo staat te lezen op de affiche die de technici op de blauwe afzetting gehangen hebben.

Wat is er aan de hand? “Het is een oude roltrap, uit de jaren zeventig, die zwaar te lijden heeft onder het drukke en soms ook foutieve gebruik,” zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. “Montgomery is een heel druk station, met veel scholieren. Bovendien passeren leveranciers van de winkeltjes met te zware karren langs de roltrap, wat niet de bedoeling is.”

Van hamme bevestigt dat de roltrap de hele maand november buiten werking was. “Dat was om het elektrisch schakelbord te vervangen en de roltrap uit te rusten met een automatisch detectiesysteem voor personen. Dat kost tijd. Op dit moment gebeurt hetzelfde aan de andere kant, zodat alles weer een maand stilligt.” De twee weken durende panne in december schrijft ze toe aan een probleem met de noodrem.

Als er zoveel defecten zijn, wordt de oude roltrap dan niet beter vervangen? Van hamme: “De MIVB is niet de eigenaar. Dat is Brussel Mobiliteit en die heeft hiervoor een investeringsprogramma, dat over verschillende jaren loopt. Het hele metro- en premetronet telt bijna zeshonderd roltrappen.”
Wat de werkzaamheden aan de problematische roltrap ondertussen al gekost hebben, kan Van hamme niet zeggen. “Ons jaarlijks budget voor onderhoud en herstellingen van alle MIVB-roltrappen is 8 miljoen euro.”

Volgens haar lag de beschikbaarheidsgraad van de roltrappen vorig jaar op 96 procent.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?