'Snel na verkiezingen stabiel kader nodig voor Brussels Airport'

Arnaud Feist (links), CEO van Brussels Airport met Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (NV-A).

Er moet dringend een stabiel juridisch kader komen voor Brussels Airport. De vraag klinkt al jaren, en werd donderdag door luchthaventopman Arnaud Feist nog maar eens herhaald in de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei. "Een akkoord wordt best in de eerste twaalf maanden van de nieuwe regeringen bereikt, anders wordt het moeilijk", zei Feist.

Tegenstrijdige gerechtelijke uitspraken die leiden tot onduidelijkheid over de vliegroutes, verschillende geluidsnormen in de gewesten, ontevreden actiegroepen ..., de luchthaven opereert al een tijd niet in de meest stabiele omstandigheden. Nochtans is stabiliteit net cruciaal, zo zei Feist donderdag.

Een stabiel juridisch kader zou bijvoorbeeld rechters een duidelijke basis geven om hun uitspraken op te baseren. En ook omwonenden zouden er baat bij hebben. "Stel dat we woningen gaan isoleren, dan moet er duidelijkheid zijn over de vliegroutes. Want als die altijd veranderen, blijven we isoleren", aldus Feist.

De "globale oplossing" in het dossier van de geluidshinder rond de luchthaven waar federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) naar eigen zeggen aan werkte, zal er niet meer komen. Maar Feist verwijt hem niets. "Jacqueline Galant (die voor Bellot federaal mobiliteitsminister was, red.) en Bellot hebben geprobeerd, maar het was omwille van omstandigheden moeilijk een akkoord te bereiken", stelde Feist.

De luchthaventopman hoopt dat het dossier na de verkiezingen snel op tafel komt te liggen. Al beseft hij dat het met drie regeringen rond de tafel (federale, Vlaamse en Brusselse), met verschillende samenstellingen en belangen, opnieuw geen eenvoudige opdracht wordt.

Behalve over het kader van de operaties van Brussels Airport, moeten de beleidslui ook beslissingen nemen over de groeiplannen van de luchthaven. "Onze visie 2040 is nog steeds actueel", aldus Feist. Daarin stelt de luchthaven onder meer voor om een piste (25L/07R) te verlengen, of alleen de taxibaan ernaast.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?