Spoorstaking gestart: slechts één op de vier treinen rijdt uit

Bekijk ook de afspeellijst: woensdag 5 oktober 2022
Updated: 05-10-2022 - 09:09

Gisteren is om 22.00 uur een 24 urenstaking bij het spoor gestart. Tot en met vanavond zal maar één op de vier treinen rijden. In Namen en Luxemburg is het spoorwegnet volledig gesloten. Volgens spoorbedrijf NMBS loopt intussen alles zoals voorzien.

Door de staking rijdt slechts een kwart van de treinen. Het gaat om zowat twee op de vijf IC-treinen tussen de grote steden en een op de vier L- en S-treinen. De piekuurtreinen vallen quasi allemaal weg. In de provincies Namen en Luxemburg rijden er geen treinen.

Ook op het internationale treinverkeer is er een impact. Zo zijn een aantal Thalys- en ICE-verbindingen geschrapt. En de Nightjet-nachttreinverbinding vanuit Wenen rijdt niet tot in België, maar stopt in Keulen. De overige internationale treinverbindingen, zoals Eurostar, TGV Inoui en Beneluxtrein, zouden normaal moeten rijden.

Minimale dienstverlening

Bij spoorstakingen geldt sinds enkele jaren een minimale dienstverlening. NMBS had op basis van het aantal personeelsleden dat niet deelneemt aan de staking, een alternatieve treindienst uitgewerkt.

Die dienstverlening verloopt woensdagmorgen zoals gepland, meldt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "De reizigers kunnen er dus op rekenen dat de voorziene treinen rijden zoals aangekondigd", zegt Temmerman. "We raden iedereen wel aan om vooraf onze app of de website te checken, om na te gaan wanneer hun trein rijdt."

Druk

De spoorvakbonden zetten met de staking druk op de federale regering. Die moet beslissen over de begroting voor het spoor voor de komende jaren. De bonden eisen onder meer voldoende middelen voor aanwervingen en goede werkomstandigheden. Ze vroegen de regering om concrete garanties, maar die kwamen er nog niet.

Premier Alexander De Croo en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet zeiden in een brief aan de bonden wel dat het de bedoeling is om tijdens het begrotingsconclaaf, dat voor 15 oktober afgerond moet worden, "de budgettaire meerjarentrajecten vast te leggen" voor de beheerscontracten (voor de periode 2023-2032) met spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Maar dat was niet voldoende voor de bonden om de staking af te blazen.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?