Op het spoor is dinsdagavond om 22 uur een 48 urenstaking van start gegaan. Spoorwegmaatschappij NMBS werkte een alternatieve dienstregeling uit waarbij de helft van de IC-treinen zou rijden.

De staking gaat uit van de drie grote spoorvakbonden ACOD Spoor, ACV Transcom en VSOA. Verschillende dossiers binnen de spoorwegen vormen de aanleiding tot de sociale actie, maar de druppel die de emmer deed overlopen, was de beslissing om de zogenaamde opstarttijd van treinbegeleiders - de tijd die ze krijgen om hun eerste trein voor te bereiden - te halveren tot 10 minuten.

Opstarttijd

Volgens de NMBS bedraagt die opstarttijd al 25 jaar lang 20 minuten, maar hoeft die als gevolg van de technologische vooruitgang niet meer zo lang te zijn. De vakbonden menen dat treinbegeleiders de 20 minuten wel degelijk nodig hebben en doen de ingreep af als een besparingsmaatregel.

Als gevolg van de staking werkte de NMBS een alternatieve dienstregeling uit, op basis van het personeel van zowel de NMBS als spoornetbeheerder Infrabel dat heeft aangegeven wel te zullen werken. Zowel woensdag als donderdag zal de helft van de IC-treinen tussen de grote steden rijden, verwacht de maatschappij. Wat de voorstedelijke S-treinen en de lokale L-treinen betreft, gaat het om twee op de vijf. De meeste P-treinen, die worden ingelegd tijdens de ochtend- en avondspits, zijn geschrapt.

De NMBS benadrukt dat het treinaanbod in sommige regio's woensdag anders kan zijn dan op donderdag. De spoorwegmaatschappij vraagt reizigers om altijd haar reisplanner te raadplegen. Donderdag gaan de vakbonden en de directie van de NMBS opnieuw om de tafel zitten. Het gaat om een poging om de sociale dialoog te redden, die bepalend kan zijn voor begin december. De vakbonden hebben namelijk een tweede 48 urenstaking aangekondigd van dinsdagavond 5 tot donderdagavond 7 december.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie