Treinstaking bij de NMBS (Noordstation)

| Treinstaking bij de NMBS (archiefbeeld Noordstation).

Spoorvakbond wil opnieuw drie dagen staken

© Belga
04/01/2024
Updated: 04/01/2024 15.35u

ACOD Spoor dient een nieuwe stakingsaanzegging in voor de spoorwegen. Die dekt acties vanaf maandag 29 januari 22 uur tot donderdag 1 februari 22 uur, zo maakte de socialistische vakbond donderdag bekend tijdens een persconferentie.

Het zou gaan om de derde staking op korte tijd bij het spoor. Zowel in november als in december was er al een 48-urenstaking. De eerste keer steunden het liberale VSOA Spoor en de christelijke vakbond ACV Transcom de actie, de tweede keer haakte die laatste af. Voorlopig is het nog niet geheel duidelijk of de twee vakbonden deze keer ook zullen deelnemen.

De bonden voeren actie uit onvrede met het verloop van de onderhandelingen over de plannen van de NMBS om de efficiëntie op te krikken. ACOD Spoor hekelt dat ze daarbij niet betrokken wordt. De sociale dialoog beperkte zich tot nu toe "tot het uitwisselen van informatie over al genomen beslissingen," aldus de centrale.

Ook dat er na de stakingen van de afgelopen twee maanden geen toenadering kwam van de directie, noemt de vakbond "beschamend." Een van de beslissingen van de NMBS was om de zogenaamde opstarttijd van treinbegeleiders - de tijd die ze krijgen om hun eerste trein voor te bereiden - te halveren tot tien minuten.

Eenmaking spoorwegen

ACOD Spoor wijst ook naar het schrappen van 44 loketten, de plannen om het aantal personeelsleden in de stations te verminderen met 244 en het inzetten op contractuele in plaats van statutaire werknemers. Zowel de NMBS als Infrabel is het personeel bovendien nog "tienduizenden compensatie- en rustdagen verschuldigd" terwijl de werkdruk toeneemt en er onvoldoende aanwervingen gebeuren, aldus de vakbond.

Concreet eist ACOD Spoor op korte termijn dat de NMBS de uitvoering van haar efficiëntieplannen "op pauze" zet, nog meer inzet op de garantie van de werkgelegenheid en statutaire aanwervingen doet, en dat ze de sociale dialoog normaliseert. Structureel is volgens de socialistische vakbond dan weer de operationele eenmaking van de spoorwegen de enige oplossing. Die maatregel zou besparend werken én de efficiëntie verhogen.

Overleg

Dat de plannen van de NMBS zonder overleg worden doorgevoerd, klopt niet volgen HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel. "Er is geen sprake van unilaterale beslissingen vanwege de directie," luidt het. "Er wordt continu op verschillende niveaus intensief sociaal overleg gepleegd. In een aantal concrete dossiers heeft de directie bovendien belangrijke tegemoetkomingen gedaan."

ACOD Spoor heeft "steeds de boodschap gekregen dat ze welkom is voor dialoog in de paritaire overlegorganen," stelt HR Rail bovendien, dat benadrukt dat het sociaal overleg "zoals gepland" zal worden voortgezet.

"Wel stelt de directie vast dat ACOD Spoor zeer snel de overlegtafel verlaat en naar het wapen van de stakingsdreiging grijpt. Dit komt de kwaliteit van de sociale dialoog absoluut niet ten goede." Het spoorbedrijf ontkent ook dat er onvoldoende aanwervingen zouden gebeuren. "In 2023 werd een recordaantal aanwervingen gerealiseerd ter versterking van de operationele activiteiten."

Voorlopig staat nog geen overleg gepland tussen de bonden en de spoorbedrijven. De voorzitter van de socialistische spoorbond, Pierre Lejeune, benadrukte dat ACOD Spoor blijft openstaan voor een sociale dialoog met de directies van HR Rail, spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel om de staking af te wenden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, spoorstaking, ACOD Spoor, NMBS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni