Stad Brussel heeft plan klaar voor autoluw Ter Kamerenbos

© PhotoNews
| Autoverkeer in Terkamerenbos.

De stad Brussel heeft de plannen klaar voor een grotendeels autovrij Ter Kamerenbos. Er moet wel nog worden overlegd met Ukkel en Sint-Genesiusrode.

Het Ter Kamerenbos ging tijdens de lockdown helemaal dicht voor de auto, maar bij de exit, eind mei, mochten auto’s terug in de noordelijke lus rijden, op de Dianalaan en de Floralaan. Het zuiden bleef op slot voor de auto’s.

De stad Brussel kondigde toen wel aan dat er snel een meer definitief circulatieplan zou volgen waarbij de auto grotendeels uit het bos verdwijnt. Burgemeester Philippe Close (PS) zei dat het een soort van Central Park kan worden, als in New York. Tachtig procent moest autovrij worden.

Dat plan is er nu, verneemt onze redactie. De Dianalaan wordt hierbij, tussen de Louizalaan en de Défrélaan, in twee richtingen gezet voor het autoverkeer. Auto’s kunnen het bos in en uit aan de Defrélaan en de Churchilllaan. Daarmee is de aansluiting met de Generaal Jacqueslaan en de doorstroming op de middenring verzekerd. Een volledig autovrij Ter Kamerenbos zou die belangrijke as in twee knippen.

Het volledige zuidelijk deel alsook de Floralaan in het noorden blijven voor voetgangers en fietsers gereserveerd. Alleen bus 41 kan nog door het bos. Via de zuidelijke Bosvoordselaan kan de MIVB van Ukkel naar Elsene. (Lees verder onder de kaart)

Ergernis

De stad Brussel is dit plan momenteel aan het finaliseren. Maar bij de buurgemeenten klinkt ergernis. Op 5 augustus was over het nieuwe circulatieplan een videoconferentie met Ukkel en Sint-Genesius-Rode. Die gemeenten zijn not amused en vrezen dat ze in dit scenario afgesneden worden van de rest van de stad.

De buurgemeenten formuleerden twee alternatieve voorstellen. Ze vragen dat de Bosvoordselaan ook toegankelijk wordt voor automobilisten, desnoods alleen tijdens de spits. Zo kan wie via de Lorrainedreef Brussel binnenrijdt, rechtstreeks naar de Franklin Rooseveltlaan.

Kan dat niet, dat moet de huidige situatie, met auto's op de Noordelijke lus, aangehouden blijven volgens de gemeenten.

Testfase

Het overleg leverde uiteindelijk niets op maar de stad Brussel wil het wel nog een kans geven. Eind augustus vindt er een nieuwe vergadering plaats.

De tijd dringt, want half september wil de stad Brussel de testfase uitrollen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?