Stadsverenigingen hoopvol over circulatieplan: ‘Eerste stap, maar nog geen Gent’

Autoloze zondag op de Regentschapsstraat. De as Regentschapsstraat-Koningsstraat wordt geknipt, ter hoogte van het kruispunt Wetstraat/Koningsstraat.

Heroes for Zero, Bral, de Fietsersbond en Filter Café Filtré zijn voorzichtig positief over het nieuwe mobiliteitsplan voor de Vijfhoek. “Een grote stap, maar ook doorgaand verkeer blijft mogelijk. Nu vooral goed opvolgen en bijsturen.”

Het langverwachte circulatieplan voor de Vijfhoek is er. Het wil doorgaand autoverkeer in het centrum weren en zo meteen ook nieuwe openbare ruimte creëren voor andere gebruikers van de stad. Meer daarover leest u hier.

Verschillende verenigingen die van de leefbare stad een speerpunt hebben gemaakt tonen zich gematigd positief over het nieuws. “Het ziet eruit als een eerste goede stap, maar het mag zeker niet de laatste zijn,” zegt Annekatrien Verdickt van Filter Café Filtré, een burgercollectief dat voor schone lucht ijvert. “Het zal een fundamentele verandering zijn en er is ook rekening gehouden met scholen. Ik kan me inbeelden dat dit politiek het hoogst haalbare was.”

Verdickt maakt zich net als de andere organisaties die we contacteren wel zorgen over een aantal transitassen die nog steeds door de Vijfhoek lopen. “Het is duidelijk nog geen Gent.”

Ook de Brusselse Fietsersbond is hoopvol. “Het is een stap vooruit, maar er blijven ook onduidelijkheden. The proof of the pudding zal vooral de situatie in september zijn. Die gaan we nauw opvolgen.” Ook Bral vraagt zich onder meer af hoeveel sluipverkeer er dan nog zal zijn in de wijken.

Verkeersveiligheidscollectief Heroes for Zero ziet veel goede dingen in het plan. “Het is een grote stap,” zegt Arne Smeets. “Voor veel ongevalsgevoelige kruispunten is dit een echte verbetering, omdat de verkeersstromen daar drastisch zullen veranderen en ook gewoon omdat het globale volume van het autoverkeer zal dalen.” Maar het blijft ook jammer dat de Vijfhoek niet waterdicht is gemaakt tegen doorgaand verkeer. Het plan krijgt geen grootste onderscheiding. Geslaagd met een gewone onderscheiding, zou ik zeggen.”

Smeets benadrukt vooral het belang van monitoring en bijsturing. “Dit zal geen eindpunt zijn. Het goede nieuws is dat je op basis van dit plan makkelijk kan verder gaan en meer transit verhinderen. In Schaarbeek is het bijvoorbeeld veel minder duidelijk hoe dat zou moeten.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?