Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel
© PhotoNews | Lage Emissiezone in Brussel.

Steeds minder overtredingen in lage-emissiezone

Kris Hendrickx
© BRUZZ
10/09/2019

Het aantal dagelijkse overtredingen in de lage-emissiezone daalde fors tijdens de eerste helft van dit jaar. Begin januari waren het er nog 660 per dag, begin juni was dat aantal gedaald tot 400.

De Brusselse lage-emissiezone (LEZ) wordt elk jaar wat strenger. Dit jaar mogen dieselvoertuigen met euro 2-norm er bijvoorbeeld niet meer in, net als benzine-auto’s met euronorm 1.

Die verstrenging zorgde ervoor dat er in januari nog 660 overtredingen per dag waren in de zone. Dat aantal daalde ondertussen tot 400 per dag begin juni. Vooral sinds april, toen er ook effectief boetes werden uitgeschreven, daalde het aantal overtredingen erg snel. Voordien kregen overtreders een waarschuwing.

“De cijfers tonen dat de lage emissiezone werkt: steeds minder voertuigen zijn in overtreding,” zegt Sarah Hollander van Leefmilieu Brussel.

Effect op de luchtkwaliteit

Of minder voertuigen in overtreding ook betekent dat de Brusselse luchtkwaliteit verbeterde door de LEZ, is nog niet duidelijk. “Voor de tweede helft van 2018 deden we een theoretische oefening op basis van het wagenpark dat toen rondreed. Dat zou toen bijvoorbeeld 6 procent minder fijn stof hebben uitgestoten in een half jaar tijd. Voor 2019 deden we die oefening nog niet."

Het aantal gebande auto's ligt dit jaar met 19.000 voertuigen wel veel hoger dan vorig jaar. De kans dat er een reëel effect is op de luchtkwaliteit lijkt dus ook groter.

Ook in 2018 was het aantal overtredingen in de loop van het jaar overigens sterk afgenomen.

65.000 wagens in 2020

Vanaf 2020 worden ook dieselwagens met euronorm 3 uit het hele gewest geweerd. Bij benzinewagens verandert er bij de jaarwisseling niets.

In totaal zullen in 2020 65.000 auto's van het Brusselse wagenpark niet mogen rondrijden omdat ze in overtreding zijn. Dat aantal is een theoretische projectie ten opzichte van de verwachte evolutie van het wagenpark zonder emissiezone. In de praktijk blijken het er veel minder omdat autobezitters zich aanpassen aan de zone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Milieu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni