Fietsen in Ter Kamerenbos
Analyse

Ter Kamerenbos wordt hoe dan ook autoluwer

Kris Hendrickx
© BRUZZ
16/11/2020

Donderslag bij autoluwe hemel afgelopen donderdag in het Ter Kamerenbos. De Stad moet de zuidelijke lus van het bos opnieuw openen, oordeelde een rechter in kort geding. Maar rechtszaak of niet, we gaan hoe dan ook naar veel minder auto’s in de groene long. “Ik zie mogelijkheden om te landen", zegt schepen Dhondt.

Voor wie niet meer mee was in de saga van het Ter Kamerenbos: de voorbije twee maanden testte de Stad Brussel – op wiens grondgebied het bos ligt – er een scenario waarbij amper nog auto’s door het bos mochten. Enkel op de Dianalaan kon dat nog, om de autoverbinding via de middenring te verzekeren. De ingreep was niet naar de zin van de gemeente Ukkel en een reeks privépersonen en handelaars, die de test aanvochten in kort geding.

Tot verwondering van de Stad gaf de rechter de klagers grotendeels gelijk: de testopstelling wordt als illegaal bestempeld en de Stad moet de zuidelijke ring (rond de vijver) opnieuw openen voor het autoverkeer.

De rechter motiveert zijn beslissing op drie verschillende manieren. De Stad zou in de eerste plaats geen rekening hebben gehouden met de impact van de test op het autoverkeer in Ukkel. Tellingen uitvoeren terwijl er beduidend minder verkeer is dan normaal, is verder geen ernstige manier van doen, is de teneur van het oordeel. De Covidepidemie houdt vandaag immers nog steeds veel mensen thuis. Een laatste punt van kritiek: de Stad zegt dat de test conform is met het gewestelijke Good Moveplan, maar dat blijkt helemaal niet uit de meest recente kaarten.

"We interpreteren de uitspraak zo dat we een akkoord nodig hebben met Ukkel."

Brusselse mobiliteitsschepen Bart Dhondt

Brussel Kiest 2018 Brussel-Stad Groen Bart Dhondt klein

Wat nu? De Stad kondigde alvast aan dat ze in beroep gaat tegen de uitspraak. Het oordeel wordt pas over enkele maanden verwacht en verandert dus niets op korte termijn.

Hetzelfde stadsbestuur liet ook al weten dat het bos opnieuw wordt ingericht zoals de situatie voor 19 maart was. Dat betekent dat het autoverkeer opnieuw toegelaten zal zijn in het hele bos. Die nieuwe inrichting kan pas van start gaan nadat de stadsdiensten de markeringen en verkeersborden in het bos hebben aangepast, een werk dat wellicht nog tot eind volgende week duurt. Tot die tijd is de testfase in het bos dan ook verlengd door het schepencollege.

Maar waarom opent de Stad het hele bos opnieuw als de rechter het enkel over de zuidelijke lus heeft? “We interpreteren de uitspraak zo dat we een akkoord moeten hebben met de gemeente Ukkel,” legt Brussels schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) uit. “Dat akkoord konden we afgelopen vrijdag alvast niet vinden. We stelden er voor om die zuidelijke lus te openen tussen de Lorrainedreef en de Braziliëlaan, maar Ukkel heeft daar niet positief op gereageerd.”

"De Stad stelde enkel voor om de zuidelijke lus twee uur per dag te openen tijdens de ochtendspits."

Boris Dilliès, burgemeester Ukkel

Boris Dilliès (MR), burgemeester van Ukkel

Als we met Ukkels burgemeester Boris Dilliès bellen klinkt een heel ander geluid. “De Stad heeft enkel voorgesteld om die zuidelijke lus ’s ochtends twee uur te openen tijdens de spits. Maar dat heeft geen zin: de spits verschuift soms en er zijn zelfs files buiten de spits. Of ik akkoord zou gaan met een scenario waarbij dat deel van de zuidlus permanent wordt geopend? Daar laat ik me nu niet op vastpinnen.”

Schepen Dhondt wil er alvast alles aan doen om de volgende weken toch tot een akkoord te komen met Ukkel. Dat Dilliès het hierboven vermeldde scenario niet meteen afschiet, vindt Dhondt alvast hoopgevend. “Ik zie mogelijkheden om te landen.”

Ironie

Hoe dan ook zal de toekomst van het bos er een zijn met veel minder auto’s dan begin 2020. Het voorkeursscenario van de liberale Dilliès is immers niet om alle straten in het bos opnieuw toegankelijk te maken voor het autoverkeer. De Ukkelse burgemeester ziet meer in één enkele autoas met tweerichtingsverkeer, die het hele westen van het bos doorkruist en zo de Louizalaan verbindt met de Lorrainedreef, via de Diana-, Panorama- en de Groenendaalselaan.

De ironie van de geschiedenis is dat uitgerekend dat scenario in 2012 als eens werd aangekondigd door de Brusselse meerderheid. Burgemeester Freddy Thielemans (PS) floot zijn mobiliteitsschepen toen terug wegens protest uit onder meer … Ukkel. Of hoe de geesten in die acht jaar toch al een heel stuk zijn gerijpt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Ukkel, Mobiliteit, Ter Kamerenbos, Boris Dilliès, Philippe Close, Bart Dhondt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni