Touring opteert voor openen Ter Kamerenbos tijdens spitsuren

© PhotoNews
| Ter Kamerenbos.

Mobiliteitsorganisatie Touring wil net als Ukkels burgemeester Dilliès een groter deel van het Ter Kamerenbos openstellen voor auto's dan Brussel-Stad. Touring koppelt de opening wel aan de spitsuren.

Ook Touring komt nu naar buiten met een standpunt over het autoverkeer in het Ter Kamerenbos. Tijdens de coronacrisis werd dat bos volledig afgesloten voor autoverkeer, maar nadien werd het noordelijke deel toch weer opengesteld. De grote vraag is nu hoe de situatie op de lange termijn zal worden opgelost. De voorbije maanden bleek dat het Brusselse stadsbestuur een voorkeur heeft voor een bos dat de auto grotendeels weert. Enkel de Dianalaan in het noorden zou in twee richtingen toegankelijk zijn voor auto’s. In het zuiden zou MIVB-bus 41 nog over de Bosvoordelaan mogen rijden.

De gemeente Ukkel heeft al gedreigd met juridische stappen indien dat scenario zou worden doorgevoerd. Zij vrezen dat er veel verkeer dat anders door het Ter Kamerenbos rijdt op hun grondgebied terecht zal komen.

Het voorkeursscenario van de Stad Brussel. 

Zuidelijke deel

Ukkels burgemeester Boris Dilliès (MR) pleit voor een scenario waarbij het autoverkeer niet enkel de Dianalaan mag gebruiken, maar ook het zuidelijke verlengstuk over de Panoramalaan en de Groenendaalselaan.

Touring, dat al een overleg had met Brussels burgemeester Philippe Close (PS), stelt een gelijkaardig plan voor, maar wel gekoppeld aan de spitsuren. "Het spitsverkeer verloopt het moeilijkste tijdens de ochtend. De avondspits valt op zich mee, want meer gespreid. Het is dus nodig om ons te concentreren op de lastige uren van 7u tot 9u30," aldus Touring.

De organisatie stelt voor om, van maandag tot en met vrijdag tijdens de ochtendspits, vanaf de Lorrainedreef de toegang voor gemotoriseerd verkeer te verzekeren naar de Groenendaallaan en de Panoramalaan, om zo op de Dianalaan te kunnen geraken. "Dat laat toe om de Bosvoordselaan en de Dennenboslaan tot aan het kruispunt met de Melkerijlaan en de Floralaan voor te behouden voor de actieve mobiliteitsmodi," aldus Touring. Daarnaast vraagt de organisatie om de verkeerslichten op de assen rondom het bos beter op elkaar af te stemmen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?