De Leopold II-tunnel ging, na de renovatie op 31 augustus 2020 opnieuw open voor het verkeer

| De Leopold II-tunnel ging, na de renovatie op 31 augustus 2020 opnieuw open voor het verkeer.

Trajectcontrole in Leopold II-tunnel werkt niet

ZM
© BRUZZ
10/09/2020

In Brussel doen vijf van de zes trajectcontroles het. Enkel in de Leopold II-tunnel is de trajectcontrole defect. Daarmee doet Brussel het beter dan Vlaanderen waar twee op de drie trajectcontroles inactief zijn. Van de flitspalen werken er in Brussel 16 van de 91 niet.

In Vlaanderen werken er 137 van de 215 trajectcontroles niet. Hoewel er in Brussel een stuk minder trajectcontroles zijn geïnstalleerd, zijn ze op één na wel allemaal actief. "Enkel de trajectcontrole aan de Leopold II-tunnel is momenteel inactief", zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). "De herstellingen voor deze trajectcontrole zijn momenteel bezig." Desmet vermoedt dat de herstellingen binnen een maand afgerond zullen zijn.

Van de 91 flitspalen dat het Brussels gewest telt, werken er momenteel 75. Van die 16 inactieve flitspalen zijn er 13 in herstelling en nog eens 3 zijn niet in gebruik omdat ze op een werf staan. “De cijfers zijn beter dan in Vlaanderen. Aan het begin van de legislatuur lag het aantal defecte flitspalen en trajectcontroles in Brussel veel hoger. Wij hebben daar een prioriteit van gemaakt,” aldus Desmet. In april vorig jaar waren er nog 27 van de 95 flitspalen inactief in Brussel. Nu zijn dat er 11 minder.

Een technisch defect ligt vaak aan de basis. "De palen staan buiten, wat hen kwetsbaar maakt", zegt Desmet. "Soms is er ook sprake van vandalisme.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, trajectcontrole, flitspaal

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni